Mazda Blog

AutoRAI en AutoWereld over de Mazda CX-30

De Mazda CX-30 getest door AutoRAI en AutoWereld

De nieuwe Mazda CX-30

De pers heeft de nieuwe Mazda CX-30 uitgebreid getest. In dit artikel lezen we de reviews van zowel AutoRAI als AutoWereld.

‘Het platform is een uitstekende basis’

Het platform van de 3 is een uitstekende basis. De nieuwe Mazda 3 komt namelijk uit de bus als een fijn sturende, sportieve en onderscheidende auto met een uitgekiend onderstel. De CX-30 geeft direct na vertrek een vergelijkbare indruk. Directe besturing met veel gevoel, een stil interieur dankzij prima geluidsisolatie, hele fijne stoelen en een comfortabel onderstel, het lijkt alsof we opnieuw in de 3 rijden, maar dan met een hogere zitpositie. De vering is vrij stevig, dat merk je vooral in de stad en op korte oneffenheden. Maar oncomfortabel wordt het nooit.

Over het interieur

‘Mazda heeft dit interieur ontworpen volgens de filosofie ‘less is more’. Wat weg kon is ook weggelaten. Het resultaat is een clean ogend dashboard met een uitstekende ergonomie en afgewerkt met fraaie zachte materialen. Het stuurwiel met dunne spaken ligt lekker in de hand en is bovendien goed naar je toe te halen dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheid van de stuurkolom.’

Autowereld:

‘Al vanaf de Comfort-versie vinden we het interieur uitblinken in design en afwerking. Het dashboard heeft tweelaags design, waarvan de bovenste laag een vleugel-achtige vorm heeft, diep optisch doorloopt in de portieren en is afgewerkt met hoogwaardig ogende stiksels. De bovenste laag van het dashboard levert Mazda in twee kleuren: donkerbruin en donkerblauw, erg fraai. Een eervolle vermelding verdient de afweking van de achterportieren. Veel merken gebruiken hiervoor hardere, goedkopere materialen dan voor het bestuurders- en bijrijdersportier, maar bij Mazda genieten zit je wat portierafwerking betreft ook achterin eersterangs. ‘

De ‘less is more’ filosofie waar AutoRAI het over heeft is het ontwerpen volgens de filosofie van ‘MA’. MA is de designtaal die gebruikt wordt voor het interieur van Mazda. Het gaat hierbij om de kunst van het weglaten en het creëren van ruimte.

‘Het infotainmentsysteem blinkt uit in eenvoud. Mazda wilde voor zo min mogelijk afleiding zorgen onderweg. Daarom ogen de menu’s heel eenvoudig. De menu’s spreken voor zich en de laadtijden van het systeem zijn dankzij een grondige hardware upgrade lekker snel. De navigatiekaart oogt simpel maar is wel duidelijk afleesbaar. Functie boven vorm in dit geval.’

Safety First

‘Op veiligheidsgebied is er heel veel mogelijk. We tellen in totaal zeventien systemen, waarvan er tien standaard zijn. Welke systemen zijn dat? Het gaat om Smart Brake Support, een grootlichtassistent, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitoring, Lane Departure Warning, Lane-keep Assist, verkeerbordenherkenning, een snelheidsbegrenzer, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Extra betalen moet onder meer voor adaptieve LED-koplampen, een 360-graden monitor en Front Cross Traffic Alert. Maar dit zijn extra’s. De basisveiligheidsuitrusting is in ieder geval dik in orde.’

Mild Hybride

‘Zowel de Skyactiv-G als Skyactiv-X benzinemotor heeft mild hybride technologie aan boord. Dankzij dit zogeheten Mazda M-Hybrid systeem springt de CX-30 zuiniger met benzine om. Energie die vrijkomt bij het afremmen wordt opgevangen en doorgegeven aan een elektromotor die de benzinemotor ondersteunt. Ook wordt de energie gestuurd naar een compacte batterij. Die batterij levert die energie weer af aan systemen in de auto, zoals de airco en de radio.’

De Conclusie

‘Een eerste kennismaking heeft in ieder duidelijk gemaakt dat de Mazda CX-30 een goed doordachte SUV/crossover is en een meer praktischer alternatief voor de sportievere Mazda 3 hatchback. De rijkwaliteiten van de CX-30 zijn dik in orde. Vooral de besturing is erg prettig en de rijke standaarduitrusting is mooi mee genomen. Benzinerijders kiezen beter voor de Skyactiv-X, het liefst met handbak voor de beste rijervaring. Er is alleen een grote maar: er zijn al zoveel crossovers. We noemen de Volkswagen T-Roc, Nissan Qashqai en Kia XCeed, stuk voor stuk concurrenten van deze CX-30. Deze Mazda weet zich echter te onderscheiden met gedurfd design, prima bouwkwaliteit, veel uitrusting en hele fijne rij-eigenschappen. De stuurman- of vrouw gaat overduidelijk voor deze Mazda.’

Autowereld:


‘In zijn segment verdient de Mazda CX-30 wat mij betreft de schoonheidsprijs. Zowel de binnen- als buitenkant vind ik een verademing in de eenheidsworst van de hoogbenige compacte crossovers en SUV’s. Verder blinkt de nieuwe Mazda uit met zijn fijne handgeschakelde transmissie en zijn prettige stuur- en rijeigenschappen.  ‘

Benieuwd geworden naar de nieuwe Mazda CX-30? Stel hem dan samen, of bekijk de brochure.

Mobiele versie afsluiten