De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s wordt bepaald via de nieuwe en meer realistische WLTP-methode. De aanschafbelasting (BPM) van auto’s is hier grotendeels op gebaseerd. De vraag is: moeten de BPM-tarieven worden aangepast? Staatssecretaris Menno Snel van Financiën vindt van niet. BOVAG en RAI Vereniging denken daar héél anders over.
Voor de bepaling van de CO2-uitstoot van een auto is vanaf 1 september 2018 een nieuwe meetmethode van toepassing, WLTP ofwel Worldwide Harmonised Light Vehicle Test. Met een omrekenfactor geldt de opnieuw vastgestelde CO2-uitstoot óók voor de BPM, de aanschafbelasting op een nieuwe auto. De hoogte van de BPM zou met de nieuwe meetmethode niet wijzigen. De vorige staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes sprak over ‘budgetneutraliteit’. Echter, er zijn signalen dat de omrekenwaarden toch hoger zijn dan voorheen. En dit betekent dus ook een hogere BPM.
Geen aanleiding voor aanpassing
Staatssecretaris Snel liet TNO-onderzoek doen en informeerde op basis hiervan de Tweede Kamer. Conclusie: op basis van door TNO geanalyseerde uitstootdata kan niet worden geconcludeerd dat door de nieuwe meetmethode sprake is van een hogere CO2-uitstoot van WLTP-auto’s. Volgens TNO hebben de WLTP-geteste auto’s bovendien andere eigenschappen dan auto’s die met de oude meetmethode NEDC getest zijn. Snel ziet dan ook geen aanleiding om de BPM-tarieven per 2019 aan te passen.
BOVAG en RAI Vereniging komen echter met eigen berekeningen. Met een lange lijst van auto’s die geen technische wijziging hebben ondergaan in verband met de nieuwe WLTP-testmethode, laten beide organisaties zien dat de BPM wel degelijk stijgt. Dit terwijl de vergeleken voertuigen identiek zijn qua gewicht, motorvermogen en technische specificaties.
BOVAG en RAI pleiten voor een aanpassing van de BPM-tarieftabel zodat er alsnog sprake is van de beloofde budgetneutrale invoering van de nieuwe meetmethode.
In het voorjaar van 2019 volgt een nieuw rapport van TNO. Op basis daarvan wordt bekeken of het mogelijk is per 2020 een nieuwe, op WLTP gebaseerde, BPM-tabel in te voeren.
Alle nieuwe Mazda-modellen voldoen aan WLTP
Alle nieuwe Mazda-modellen (m.u.v. de huidige Mazda3) voldoen aan de nieuwe Euro 6d TEMP emissienorm. Die omvat ook de meer realistische WLTP-meetmethode. Dit heeft niet geleid tot langere levertijden. De levering van deze Mazda-modellen is reeds begonnen. De prijzen zijn bovendien nauwelijks of niet gestegen omdat de kleine wijzigingen in het verbruik van de moderne SKYACTIV-motoren een minimaal of geen effect hebben op de BPM en hiermee de consumentenprijs. De prijs van de populaire Mazda CX-5 met SKYACTIV-G 165 benzinemotor daalde zelfs met 2 procent. De nieuwe generatie Mazda3 die begin 2019 op de markt komt, voldoet uiteraard wel aan de nieuwste normen.