Negentien Mazda CX-5’en maakten de oversteek van Oelang-Oede naar Irkoets over het bevroren water van het Bailakmeer. Dit alles in samenwerking met documentairemaker Ed Bazalgette en adjunct-directeur van het Baikalsky Nature Reserve: Irina Lyasota. Naast prachtige beeldopnames was dit de perfecte kans om de slimme vierwielaandrijving (i-ACTIV AWD) van de Mazda CX-5 te kunnen testen op de lastigste en gladste ondergrond die er is: ijs.
Zee van Siberie
Het Bailakmeer wordt ook wel de Zee van Siberie genoemd. Dit is het grootste zoetwaterreservoir van de wereld en zou de gehele wereldbevolking voor 30 jaar van drinkwater kunnen voorzien. De lokale bevolking ziet dit meer als een ‘levend’ meer. Het ligt op een breuklijn van twee aardplaten waardoor er regelmatig aardverschuivingen zijn op de bodem van het meer, wat resulteert in onregelmatige scheuren en schotsen in het ijs.
Naast het feit dat er gevaarlijke scheuren in het ijs zitten leven er ook zeehonden in het meer. Zij houden plekken in het meer open en vrij van ijs zodat ze naar adem kunnen happen. Dit maakt het meer risicovol om over heen te gaan, zelfs al is het ijs op sommige plekken meer dan een meter dik.
De berijders van de Mazda CX-5’en gingen bij Oelan-Oede het land af en in een convooi het ijs over met een amfibievoertuig voorop voor de veiligheid. De stoet CX-5’en moesten 25 meter afstand houden van elkaar op het ijs, dit om het risico van doorzakken te verkleinen. Ook mochten er geen gordels gedragen worden voor het geval dat een auto door het ijs zou zakken.
Voor de CX-5’en was rijden op het ijs de ultieme test van de veiligheidssystemen.
veiligheidssystemen
De veiligheidssystemen van Mazda, i-ACTIVSENSE en G-Vectoring Control werken naadloos samen met de slimme vierwielaandrijving die in de CX-5 van deze expeditie zit. De auto scant door middel van 27 sensoren, 200 keer per seconde wat er in en rondom de auto gebeurt. Ze meten hoeveel de wielen slippen en wat de hellingshoek is. Aan de hand van die informatie bepaalt de auto hoeveel motorvermogen er vrij moet komen en welke wielen meer, of minder, aandrijving nodig hebben. Dit leidt tot een prettigere en veiligere rijervaring. Op het ijs rijden ging moeiteloos. De auto reageerde perfect op de ondergrond van ijs en sneeuw en alle negentien auto’s hebben zonder problemen de overkant gehaald.
Na een reis van 72 kilometer over het bevroren meer gingen de Mazda’s het land weer op. Een onvergetelijke reis op een van de mooiste plekken op aarde. Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Bekijk hier wat onze collega’s van Autovisie en Autocar er van vonden.