Onder de noemer ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ doet Mazda er alles aan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Een prachtig voorbeeld is de Skyactiv-X benzinemotor, de allereerste in serie geproduceerde benzinemotor met compressie-ontsteking voor een opmerkelijke efficiency. Er zijn echter meer manieren om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren. Een daarvan is het ‘well-to-wheel’-perspectief van Mazda.
Bij het ‘well-to-wheel’-principe wordt niet alleen rekening gehouden met de uitstoot van auto’s tijdens het rijden, maar met de uitstoot van de auto tijdens de gehele levenscyclus. Dus van productie tot recycling – alle facetten worden meegenomen bij het berekenen van de uitstoot.
Vergelijkbaar met elektrische auto
Een middelgrote elektrische auto verbruikt circa 20 kWh stroom per 100 km. De productie van elektriciteit met behulp van kolen staat gelijk aan een CO2-emissie van circa 200 g/km. In het geval van petroleum is dit 156 g/km en bij LNG (liquefied natural gas) 100 g/km.
Berekend aan de hand van de ‘well-to-wheel’ methode bedraagt de gemiddelde CO2-emissie van een elektrische 128 g/km, terwijl een Mazda Skyactiv-G benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen 142 gram CO2/km uitstoot. Dit betekent dat bij 10% verbeterde efficiency de CO2-emissie van een Skyactiv-G benzinemotor al vergelijkbaar is met die van een elektrische auto.
Hybride en elektrische aandrijflijnen
Behalve een klimaatneutraal productieproces investeert Mazda ook in hybride en elektrische aandrijflijnen in landen waar 100% groene energie wordt opgewekt. Deze inspanningen moeten resulteren in 50% minder uitstoot van broeikasgassen in 2030 ten opzichte van het niveau in 2010. In 2050 streeft Mazda zelfs naar een verlaging van 90%.
De hoogste prioriteit van Mazda ligt nu bij efficiencyverbeteringen en -maatregelen die de emissies van de motoren in de dagelijkse praktijk verlagen.