Mazda Blog

Fiscaliteit 2025: waar moet je aan denken als ondernemer?

Het nieuwe jaar brengt weer de nodige fiscale wijzigingen met zich mee als het gaat om mobiliteit. Mazda zet in dit artikel een aantal facetten op een rij die voor jou als zakelijk rijder relevant zijn. Denk aan bijtelling, bpm, motorrijtuigenbelasting en meer.

Bijtelling 2025

Bijtelling kan een groot verschil maken in je maandelijkse kosten. Daarom is het slim om bij de keuze van een zakelijke auto rekening te houden met de bijtellingsregels. Elektrische auto’s – denk aan de gloednieuwe Mazda6e – zijn ook in 2025 fiscaal aantrekkelijker, vooral door de lagere bijtelling. Hoe zien de bijtellingsregels van 2025 er precies uit?

Over de eerste 30.000 euro betaal je in 2025 per saldo 17 procent bijtelling. Over het bedrag daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent. Een rekenvoorbeeld: de vanafprijs van de nieuwe Mazda6e is minder dan 45.000 euro. Over de eerste 30.000 euro geldt een percentage van 17 procent en voor het resterende bedrag een percentage van 22 procent.

Subsidies elektrische auto 2025

De Nederlandse overheid moedigt de overgang naar 100% of deels elektrische auto’s al geruime tijd aan, door subsidies en belastingvoordelen in te zetten. In 2025 schroeft de overheid deze subsidies voor elektrische auto’s terug. Ook voor elektrische auto’s krijgen bedrijven geen belastingvoordeel meer in 2025. De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) zijn niet meer van toepassing in 2025.

Wegenbelasting elektrische auto 2025

De vrijstelling van wegenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s vervalt in 2025. Per 1 januari 2025 geldt er voor 100% elektrische auto’s een kwarttarief (25 procent) op basis van het reguliere wegenbelastingtarief. Dat is nog steeds een flinke korting ten opzichte van reguliere auto’s. Ook voor plug-in hybrides als de Mazda CX-60 en CX-80 is er voordeel als het gaat om wegenbelasting: het tarief komt in 2025 uit op 75%.

BPM in 2025

En hoe zit het dan met bpm? De bpm-vrijstelling voor 100% elektrische auto’s is verdwenen. Er geldt nu een vaste voet van 667 euro aan bpm. Ook met deze vaste bpm-voet blijft een 100% elektrische auto bijzonder interessant, helemaal ten opzichte van een reguliere aandrijflijn. De eindgebruiker betaalt aanzienlijk minder CO2-belasting.

Op eigen benen staan

De subsidies voor elektrische auto’s worden afgebouwd, omdat het aantal kopers blijft toenemen. De overheid streeft ernaar dat de markt zelfstandig kan functioneren, zonder afhankelijk te zijn van financiële steun. Daarnaast zorgt de groeiende vraag ervoor dat het lastig wordt om subsidies op hetzelfde niveau te houden zonder de belastingdruk voor iedereen te verhogen. Een andere factor is dat de prijzen van zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s blijven dalen, waardoor extra ondersteuning minder nodig is om mensen te overtuigen van de kwaliteiten van een elektrische auto.

Mobiele versie afsluiten