WIE BEN JE?
“Ik ben Leon Braat, 50 jaar en ben woonachtig in Etten-Leur, in het mooie Noord-Brabant.”
WAT DOE JE VOOR BEROEP?
“Ik werk als handhaver bij Waterschap Brabantse Delta. Daar werk ik inmiddels al dik 25 jaar, met heel veel plezier.”
WAT VIND JE LEUK AAN JOUW FUNCTIE?
“Het contact met de mensen is geweldig. Ook vind ik het belangrijk dat het Waterschap zijn werk kan doen. Er moet voldoende water zijn voor iedereen. Dat is van levensbelang, zonder water geen leven. Het werk zelf is harstikke leuk. We werken samen met een leuke club mensen en ik ben ook veel buiten aan het werk. Dat bevalt uitstekend.”
WELKE MAZDA RIJD JE?
“Ook in de auto zit ik graag buiten. Sinds een aantal maanden zijn mijn vrouw en ik de trotse eigenaren van een Mazda MX-5 ND Retractable Fastback uit juni 2017. Het is een 2,0-liter GT-M-uitvoering met handgeschakelde zesbak. De vorige eigenaar heeft alle opties op de optielijst aangevinkt. De auto is om die reden echt fully loaded aangekleed.
Hij heeft een Bilstein-sportonderstel, Recarostoelen met optioneel alcantara bekleding, Bose-audio en ga zo maar door. Een plaatje om te zien, in het bijzonder door de carrosseriekleur Reflex Mica Blue. De auto heeft nu ongeveer 14.500 kilometers gereden.”
HOEVEEL KILOMETERS RIJD JE?
“Goede vraag, dat zijn er eigenlijk te weinig. Ik schat ongeveer 10.000 kilometer per jaar. Met deze MX-5 willen we ongeveer 5.000 tot 6.000 kilometer per jaar gaan rijden. Niets zo lekker dan open rijden in de zomer of winter. Met de MX-5 RF is dat helemaal goed mogelijk omdat hij geen softtop heeft zoals de MX-5 Roadster, maar een hard targadak. Het hele jaar door genieten.”
WAT DOE JE IN JE VRIJE TIJD?
“Een potje golfen, af en toe naar de fitness en ik ga samen met mijn vrouw geregeld een ijsje halen in de buurt van Rijsbergen, daar zit de beste ijscotent van Nederland. Dat zijn heerlijke ritjes.”
WAT VIND JE BELANGRIJK IN EEN AUTO?
“Dat ligt eigenlijk aan het doel van de auto. In een MX-5 is vooral rijplezier heel belangrijk. De auto stuurt strak, heeft voldoende vermogen en sleurt fantastisch door bochten. De auto geeft me telkens een glimlach op mijn gezicht. Ik ga ‘s avonds ook geregeld een blokje om, gewoon omdat het kan.”
MINPUNT?
“De auto heeft geen handschoenenkastje, maar daar wen je wel aan. Dus echt een gemis is dat niet. Wellicht dat de bekerhouders op een wat onhandige plaats in de auto staan. Daar stoot je geregeld met je elleboog tegen.”
WAT ZEGGEN ANDEREN OVER JOUW AUTO?
“Ze vinden de MX-5 geweldig. Vooral de kleur vinden ze heel mooi. De auto ziet er ook lekker bruut uit. Er zitten dikke spoilers op, zoals een frontspoiler, een achterspoiler en sideskirts. Ook staat de auto op sportieve OZ Racing wielen. Dat maakt de MX-5 echt een agressief ding om te zien. En dat neusje, heerlijk agressief. Het blijft een sportauto om te zien.”
IETS UNIEKS MEEGEMAAKT OP AUTOGEBIED?
“Voor mijn werk had ik een keer een Mitsubishi L200 voor terreinrijden. We gingen ver de wildernis in en kwamen vast te zitten. We zijn toen twee uur bezig geweest om terug te komen. Dat was wel even spannend. Verder reizen we vaak in de Verenigde Staten. Daar huren we dan een lekkere cabrio of een auto met dikke V8. Dat zijn ook geweldige tijden. Je kunt er heel veel auto’s rijden die in Nederland niet verkrijgbaar zijn.”
WAT IS JOUW DROOMAUTO?
“Simpel: een Corvette Split Window uit 1969, mijn geboortejaar. De lijnen, de looks, wat een auto. Maar ze zijn onbetaalbaar geworden. We zijn denk ik in de foute tijd opgegroeid. Als geld geen rol speelt, dan zou ik er graag eentje hebben. Niet om mee te rijden, want ze rijden niet heel geweldig. Ik zou er dan puur naar willen kijken. Dromen zijn er om bij te stellen. En ik durf te zeggen dat we in de MX-5 ND onze droomauto hebben gevonden. Een sensationele auto om te zien. Als je hem ziet staan, zeker van achter bekeken, lijkt het een ouder model Corvette. En dan die scherpe lijnen in de motorkap, heerlijk.”