Mazda Blog

“Het perfecte visitekaartje voor onze rijschool”

Wie ben je?

“Linda Keetman, ik ben 30 jaar en woon met mijn man Elmar en onze twee dochters in Steenwijk.”

Wat doe je voor werk?

“Elmar en ik zijn rijschoolhouders en runnen Verkeersschool Attent uit Steenwijk met een fantastisch team om ons heen. Daarbij concentreert Elmar zich vooral op het lesgeven en ik op de bedrijfsvoering vanuit kantoor, al ben ik zelf ook met enige regelmaat in de auto te vinden.”

“Attent is al sinds 1982 een begrip in de regio en sinds 2015 is Elmar mede-eigenaar. Ikzelf ben sinds 2016 werkzaam bij Attent. Na een mooie periode van zeven jaar samenwerking met de oprichters, staan wij sinds 1 januari 2022 alleen aan het roer.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“Ik vind het vooral leuk om zaken te regelen en bezig te zijn met het operationele en commerciële deel van het bedrijf. Mijn passie ligt in groei en het ontwikkelen en verbeteren van processen. Het leuke is dat ik dit zowel op individueel niveau met de leerlingen kan toepassen, als in de visie van het bedrijf.”

“Daarnaast is het werk bij Attent heel dynamisch. Je hebt contact met veel verschillende mensen en de rijschoolbranche is altijd in ontwikkeling. Het is niet voor niets dat ik ben ingestapt in het bedrijf, terwijl ik hiervoor iets heel anders deed. Het is echt leuk om te doen. Bovendien is het een voorrecht om deze mooie, specialistische rijschool voort te zetten, mét de oorspronkelijke oprichters Arie en Gea Vroege die nog altijd deel uitmaken van ons team.”

Wat is er specialistisch aan de rijschool?

“Bij ons willen we iedereen een passende weg naar zijn/haar rijbewijs aanbieden. Daar staat Verkeersschool Attent al jaren om bekend. Ten eerste kun je bij ons terecht voor bijna alle rijbewijzen, voor de auto tot de motorfiets, bromfiets, vrachtwagen, trekker en aanhanger (BE-rijbewijs). Maar dat niet alleen. Wij zijn ook gespecialiseerd in rijles voor mensen met lichamelijk letsel, een handicap, (lichte) geestelijke beperkingen of ander soort rugzak.”

“Door onze persoonlijke en gefaseerde manier van werken, wordt elke leerling op waarde geschat. Onze instructeurs zijn ervaringsdeskundigen en volgen aanvullend speciale cursussen om mensen met bijvoorbeeld ADHD of autisme optimaal te begeleiden. Dat geldt ook voor leerlingen die moeilijk lerend zijn en de theorie willen behalen, leerlingen met examenvrees of mensen met rijangst als gevolg van een traumatische gebeurtenis.”

“Ook mensen met een lichamelijke beperking zijn bij ons aan het juiste adres. Wij bieden verschillende mogelijkheden aan en zo kan bijvoorbeeld iemand die moet leren rijden met één hand of één been ook bij ons terecht. We hebben een snel en eenvoudig in te bouwen systeem zodat het gaspedaal en de richtingaanwijzer vanaf de linkerkant is te bedienen.”

Met welke Mazda rijden jullie?

“We hebben er niet één, maar al zeven! Zes Mazda’s CX-30, waarvan één met een automaat, en een Mazda CX-5 die we ook gebruiken als trekauto voor de BE-lessen. De Mazda’s CX-30 hebben we sinds 2020 en de CX-5 sinds begin 2022. Dus ons wagenpark is helemaal up-to-date!”

Vanwaar de keuze voor Mazda?

“Wij staan voor kwaliteit en onze auto’s zijn het visitekaartje van onze rijschool. We waren niet zo tevreden meer met het merk waarmee we hiervoor reden. Toen we die auto’s wilden vervangen, hebben we samen met onze instructeurs een aantal verschillende merken uitgeprobeerd. Mazda kwam uiteindelijk als beste uit de bus.”

“De kwaliteit en uitstraling van Mazda, samen met de hoge instap en het mooie, overzichtelijke interieur van de CX-30 en CX-5, waren daarbij doorslaggevende factoren. Wat ook grappig is: de slogan van Verkeersschool Attent is ‘Samen op weg!’ en de slogan van Mazda is ‘Drive Together’. In de samenwerking met Mazda dealer Freeroad in Zwolle komen deze slogans wat ons betreft geheel tot hun recht!”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Het is voor een rijschool uiteraard van groot belang dat de auto een goede werkplek is voor onze instructeurs. Daarnaast is betrouwbaarheid essentieel voor een rijschool, want als een auto uitvalt, kunnen we ons werk niet doen! Mede daardoor is voorheen altijd gekozen voor een dealer in de buurt. Nu is het een klein half uurtje rijden naar Freeroad in Zwolle, maar daar hebben we geen enkel probleem mee. We hebben nog nooit naar de dealer gehoeven behalve voor periodiek onderhoud.”

“Tevens hechten we waarde aan een rustgevend en overzichtelijk interieur waarin iedereen snel op zijn gemak is. Het moet geen doolhof zijn voor de leerlingen. In het interieur van de CX-30 en CX-5 word je ook niet overdonderd door enorme beeldschermen die zorgen voor extra afleiding.”

“Verder speelt het benzineverbruik van de lesauto’s uiteraard een grote rol, zeker met die hoge brandstofprijzen van tegenwoordig. Brandstof is een grote kostenpost voor een rijschool. Gezien het aantal kilometers dat we jaarlijks rijden, is diesel jarenlang de standaard geweest. We zijn blij, met oog op de ontwikkelingen van de laatste jaren, dat we op tijd overgestapt zijn naar deze benzine-Mazda’s.”

“Wat trouwens opvalt, is dat je met deze Mazda’s in de tweede versnelling heel rustig en met heel weinig toeren de auto kunt laten rollen, zonder dat de motor afslaat. En bij het afremmen kun je heel laat je koppeling intrappen. Dat voelt toch een beetje als een diesel en het betekent dat de benzinemotor, koppeling en versnellingsbak van Mazda heel sterk en goed gebouwd zijn.”

Hoeveel kilometers rijden jullie per jaar?

“Een aantal auto’s rijdt rond de 40.000 kilometer per jaar. Dat is best aardig, doordat we in een redelijk grote regio actief zijn buiten een examengebied. Voor het gehele wagenpark praten we over ongeveer 170.000 kilometer en negen periodieke onderhoudsbeurten per jaar.”

Wat vind je een minpunt aan de Mazda’s?

“We hebben bij een paar auto’s de rails van de passagiersstoel moeten verlengen en door de RDW laten goedkeuren, zodat de stoel verder naar achteren kan worden geschoven. Aangezien de passagiersstoel dé werkplek is van onze instructeurs, is het belangrijk dat zij een goede zitpositie hebben.”

“Daarnaast hebben de Mazda’s door de grotere hoofdsteunen een grotere dode hoek dan we gewend waren. Maar aan de andere kant kun je dit ook als positief ervaren, want nu moeten de leerlingen écht goed om zich heen kijken.”

Wat zeggen anderen over de auto’s?

“De reacties van buitenaf en vooral van de leerlingen zijn heel positief. De auto’s rijden prettig en iedereen is er snel mee vertrouwd. En wat ik al zei, wij staan voor kwaliteit en onze auto’s sluiten perfect aan op wat wij als bedrijf willen uitstralen. Daarnaast zijn onze instructeurs zodanig tevreden, dat sommigen zelfs privé een Mazda hebben gekocht sinds wij met dit merk rijden.”

Wat is jouw droomauto?

“Een droomauto heb ik niet echt. Maar om in te haken op de vorige vraag: ik ben zelf ook zeer enthousiast over Mazda. Als ik er één moet kiezen, zou ik privé heel graag een Mazda CX-5 willen hebben!”

Mobiele versie afsluiten