Site icoon Mazda Blog

Hoe Mazda-design tot stand komt: “Mazda volgt geen trends”

Jo Stenuit, Mazda Design Europe.

MDE. Mazda Design Europe.

Design is meer dan vormgeving; het is emotie, filosofie en beleving. Bij Mazda draait alles om het creëren van auto’s die niet alleen mooi zijn, maar ook een ziel hebben. Jo Stenuit, Design Director van Mazda Motor Europe, werkt al meer dan 27 jaar voor Mazda en weet als geen ander wat er komt kijken bij het ontwerpen van een auto. Hij legt uit hoe typisch Mazda-design tot stand komt en hoe Mazda inspeelt op de wensen uit de zakelijke markt.

Waar haal jij je inspiratie vandaan voor het ontwerpen van een nieuwe auto?

“Ik haal samen met mijn designteam inspiratie uit de Japanse cultuur en designgeschiedenis. Het gaat niet alleen om esthetiek, maar om een diepere filosofie. De Kodo-filosofie – ook bekend als de ‘ziel van beweging’ – vormt de basis van elk ontwerp. Het doel? Auto’s die dynamiek en emotie uitstralen, zowel vanbuiten als vanbinnen. Het interieur is ontworpen om rust en eenvoud te bieden, zodat elke rit comfortabel en ontspannen voelt.”

Hoe zou je Kodo’s designevolutie omschrijven?

“Een essentiële factor is de aandacht voor details. De tweede fase van Kodo draait om puurheid en het ontwikkelen van emotionele ontwerpen met zo min mogelijk elementen. En dat kan alleen maar als deze elementen volgens de hoogste normen worden vormgegeven. Bij het ontwerpen van exterieurs besteden we veel tijd aan het in balans en harmonie brengen van alle elementen, zodat de reflecties van het voertuig zo levendig en zo goed mogelijk zijn. In het interieur streven we ernaar om de ervaring zo uitnodigend en positief mogelijk te maken, zowel op het moment dat onze klanten voor het eerst in de auto stappen als in de jaren daarna. Wij geven het interieur op nauwkeurige wijze vorm, beperken het aantal designelementen en verfijnen de materialen tot in de puntjes. Maar een goed design heeft niet alleen betrekking op de auto zelf.”

Hoeveel tijd kost het om het design van een auto te ontwerpen?

“Het designproces verschilt per model. Een compacte auto kan in één jaar worden ontwikkeld, zeker als er inspiratie komt uit een bestaand concept. Voor grotere projecten, zoals de Mazda CX-60, duurt het tot vijf jaar. Niet alleen door design, maar ook door technologische uitdagingen. Efficiëntie en snelle besluitvorming zijn cruciaal om deadlines te halen.”

Wat zijn de grootste uitdagingen?

“Kostenbeheersing is een belangrijk aandachtspunt. We willen de Mazda’s betaalbaar houden, maar niet inleveren op kwaliteit als het gaat om design en materiaalgebruik. Het doel is om een premiumkwaliteit te behouden. Daarnaast speelt tijdsdruk een rol: we moeten snel en weloverwogen beslissingen nemen in een designproces.”

Wat zijn belangrijke designtrends waar jullie op in willen spelen?

“Mazda volgt geen trends. Het merk evolueert langzaam en consistent, zonder extreme stappen of modegrillen. Mazda luistert naar klanten en blijft trouw aan zijn eigen koers. Dit zorgt voor designs die niet alleen modern zijn, maar ook tijdloos.”

Wat zijn belangrijke lessen die je hebt geleerd in je autodesigncarrière?

“Niet elk idee wint, en dat moet je accepteren. Een sterk team dat vrijheid krijgt om creatief te zijn, levert de beste resultaten. Samenwerking en vertrouwen zijn hierbij de sleutel tot succes. We werken met een groot wereldwijd team aan het design. In onze designstudio’s in Japan, Duitsland en de Verenigde Staten werken we dagelijks in sterke teams, om prachtige designs neer te zetten.”

Jo Stenuit, Design Director, Mazda Motor Europe GmbH

Wat zijn de ingrediënten voor goed representatief design?

“Goede proporties zijn essentieel. Slechte proporties kun je niet verbergen met styling. Daarnaast zijn eenvoud, balans en interessante oppervlakken essentieel. Mazda’s filosofie zorgt voor designs die aanspreken en tijdloos zijn.”

Waarom kies je als zakelijk rijder voor Mazda-design?

“Voor zakelijke rijders draait het om meer dan alleen looks. Een Mazda biedt rust en comfort tijdens lange ritten. Het interieur is eenvoudig en gebruiksvriendelijk en rijden in een Mazda voelt plezierig en ontspannen. Voor wie veel onderweg is, maakt dat een groot verschil.”

Wil je meer weten over Mazda’s designfilosofie? Klik hier voor inspiratie en de Mazda modellen.

Jo Stenuit, Design Director, Mazda Motor Europe GmbH.
Mobiele versie afsluiten