De volledig elektrische Mazda MX-30* heeft de maximale score van vijf sterren gekregen van Euro NCAP tijdens de laatste serie crashtests, met scores van respectievelijk 91 % en 87 % in de categorieën volwassenen en kinderen. Tot nu toe is 91% het beste resultaat ter bescherming van volwassen inzittenden onder alle voertuigen die zijn getest volgens de nieuwste Euro NCAP richtlijnen van 2020. En met een score van 87% op veiligheid voor kinderen is de MX-30 de meest veilige SUV/Cross-over voor kinderen.
Maximale aantal punten
De MX-30 scoorde het maximale aantal punten bij de laterale botstest, evenals bij de frontale en laterale crashtest gebaseerd op 6 en 10 jaar oude kinderen. De MX-30 is de eerste Mazda die een totaalscore van vijf sterren behaalt onder de nieuwe, strengere Euro NCAP eisen van 2020. Deze omvatten nieuwe tests om tegemoet te komen aan een aantal wensen op het gebied van bescherming van inzittenden, een verbeterde bescherming na een aanrijding en om de nieuwste geavanceerde rijhulpsystemen te promoten.
De volledig elektrische crossover SUV sluit zich met deze score aan bij de Mazda CX-5 (2017), Mazda6 (2018), Mazda3 en de Mazda CX-30 (beide 2019), die ook allemaal vijf sterren Euro NCAP behaalden.
i-Activsense veiligheidstechnologieën
De Mazda MX-30 presteerde indrukwekkend in alle vier Euro NCAP testcategorieën: volwassen inzittende 91 %, kinderen 87 %, kwetsbare weggebruikers (voetgangersveiligheid) 68 % en Veiligheidsassistentie 73 %. De beoordeling is het resultaat van drie sleutelfactoren: de toepassing van de allernieuwste Skyactiv voertuigarchitectuur, die een zeer stijve, schokabsorberende maar lichtgewicht carrosserie omvat; een breed scala aan geavanceerde i-Activsense veiligheidstechnologieën, die bestuurders helpen potentiële risico’s tijdig te identificeren en daarmee de kans op schade of letsel te verkleinen; en hoge normen voor de bescherming van voetgangers.
Freestyledeuren en veiligheid
Een opvallend designelement van de volledig elektrische crossover SUV zijn de freestyledeuren, een historische link naar de Mazda RX-8 uit 2003. Dit heeft echter geen nadelige invloed op de veiligheid. In feite gaf “de analyse van de in elkaar gedrukte kreukelzone uit de frontale crashtest aan dat de constructie van de MX-30 geen hoog risico vormt voor de inzittenden van het voertuig bij een frontale botsing”, aldus de testers. “In zowel de zijdelingse crashtest, die een botsing met een ander voertuig simuleert, als de meer gevaarlijke zijwaartse botsing met een paal was de bescherming van alle kritieke lichaamsdelen goed en scoorde de auto maximale punten voor deze twee tests”.
Superieure rijdynamiek
Mazda zet zich in voor een toekomstige samenleving zonder auto-ongelukken en werkt continu aan het verbeteren van de veiligheidsprestaties volgens de Mazda Proactive Safety filosofie. De superieure rijdynamiek, die het resultaat is van de Skyactiv technologie van Mazda, draagt ook bij aan de vijf sterren Euro NCAP prestatie van de nieuwe Mazda MX-30, die inzittenden een zeer intuïtieve, plezierige, volledig elektrische rijervaring biedt. De vele veiligheidstechnologieën verkleinen de kans op ongelukken, zonder afbreuk te doen aan Mazda’s traditionele rijplezier en zorgen ervoor dat de auto op eenvoudige wijze veilig te rijden is.
* Verbruik MX-30 e-Skyactiv WLTP (gecombineerd): 19,0 kWh/100 km, bereik: 200 – 262 (stad), WLTP CO2-emissie: 0 g/km. Gehomologeerd volgens de nieuwe typegoedkeuringsprocedure WLTP (verordening EU 2017/1151; verordening EG 715/2007).
Verbruik MX-30 e-Skyactiv NEDC (gecombineerd): 17,3 kWh/100 km (gecombineerd), bereik: 237 – 298 (stad), NEDC CO2-emissie: 0 g/km. Om vergelijkbaarheid te bieden zijn de genoemde NEDC-waarden bepaald in overeenstemming met Uitvoeringsverordening (EU) 1153/2017.