Mazda steekt bijzonder veel tijd in de veiligheid van zijn modellen. Het merk laat die veiligheid ook kritisch testen door een onafhankelijke organisatie genaamd EuroNCAP. Hoe werkt dat precies? Welke rol heeft EuroNCAP? En welke voorzieningen heeft een Mazda aan boord die elke rit – of dat nu zakelijk of privé is – veiliger maken? Dat leggen we graag aan je uit.
EuroNCAP
De voertuigveiligheid van nieuwe auto’s wordt in Europa beoordeeld door EuroNCAP, een onafhankelijke organisatie die al jaren de standaard in Europa vormt om de voertuigveiligheid van personenauto’s op waarde te schatten. EuroNCAP is een afkorting voor European New Car Assessment Programme.
Uitgebreide veiligheidstest
Elke nieuwe Mazda ondergaat tijdens de marktintroductie een uitgebreide veiligheidstest. Dat geldt voor toekomstige Mazda-modellen, maar ook voor de modellen die Mazda nu al levert. Neem de Mazda CX-30 als voorbeeld, een compacte crossover die op het gebied van veiligheid, zuinigheid, rijcomfort, een lage CO2-uitstoot, luxe en mild-hybride technologie de zakelijk rijder weet te overtuigen. Maar hoe ziet zo’n veiligheidstest er dan precies uit?
Echt veilig?
Als Mazda een nieuwe auto ontwikkeld, is het belangrijk om de veiligheid van het model te laten beoordelen door een onafhankelijke organisatie. Want alleen dan wordt duidelijk of een model echt de stempel ‘veilig’ verdient. Mazda overhandigt een aantal exemplaren van een model aan EuroNCAP waarna de organisatie diverse tests kan uitvoeren.
Indrukwekkende tests
Deze tests zijn behoorlijk indrukwekkend. EuroNCAP rijdt bijvoorbeeld letterlijk een auto tegen een muur. Mazda moet meerdere auto’s aanleveren om alle testonderdelen te kunnen afronden. Na afloop volgt een beoordeling. Omdat de EuroNCAP veiligheidstest de afgelopen jaren steeds strenger is geworden, wordt het steeds lastiger om de maximale veiligheidsscore van vijf sterren te behalen. Alles moet kloppen, van de stijfheid van de carosserie tot een goede werking van airbags en van slimme energieabsorptiezones tot alle rijhulpsystemen die helpen om een ongeluk te voorkomen of juist de gevolgen ervan te beperken.
Veel veiligheid bij Mazda
Mazda steekt bijzonder veel tijd in de veiligheid van zijn modellen. Niet alleen de passieve veiligheid – dus een uitstekende carrosseriestijfheid met slimme energie-absorptiezones – maar ook actieve veiligheid in de vorm van een uitgebreide reeks rijhulp- en veiligheidssystemen. Denk hierbij aan een botspreventiesysteem, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter of dodehoekbewaking. Elke Mazda is uitgerust met diverse rijhulpsystemen. Systemen die helpen om een ongeluk te helpen voorkomen of om de gevolgen ervan te beperken, krijgen extra waardering van EuroNCAP. En waarschijnlijk ook van jou als zakelijk rijder. Want deze systemen zorgen onderweg voor extra rust zodat je altijd uitgerust en scherp op je zakelijke afspraak aankomt.
Bijna een perfecte score
Het resultaat van al die moeite van Mazda? Een uitstekende veiligheidsscore van alle modellen. De Mazda CX-30 verkreeg – net als vele andere modellen – de maximale score van vijf sterren. Op indrukwekkende wijze zelfs, want wist je dat de Mazda CX-30 een perfecte score van 99% wist te behalen voor de bescherming van volwassen inzittenden? De nummer 2 in die lijst is de Mazda 3 met een score van 98 procent! In de afgelopen jaren is er geen ander merk dat die score heeft weten te overtreffen.