Mazda Blog

Mazda3 neemt het op tegen Toyota Corolla in test van Autovisie

Na vele individuele testen wordt de Mazda3 dit keer getest tegen een van zijn concurrenten, de Toyota Corolla. Autovisie heeft beide auto’s uitvoerig getest en daar is één winnaar uitgekomen. Benieuwd hoe Mazda het heeft gedaan in deze test? Lees dan verder.

De uitrusting laat weinig te wensen over

Zoals al eerder benoemd, is de standaarduitvoering van de Mazda3 al zeer compleet met o.a. stoelverwarming, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en meer. Het enige wat nog ontbreekt zijn elektrisch bedienbare stoelen, leren bekleding en groter lichtmetaal; dit is beschikbaar vanaf een duurdere uitvoering. Toch biedt Mazda ten opzichte van de Corolla net iets meer uitrusting voor minder geld.

Interieur en exterieur

Bij de introductie van de Mazda3 werd er door Autovisie nog negatief gesproken over de tegenvallende afwerking, maar zij geven aan dat dit exemplaar daar geen last van heeft en dat alles strak is gemonteerd. Het exterieur wordt bestempeld als een ‘fraai ontwerp’. Daarbij wordt het interieur ook positief beoordeeld en gezien als een opgeruimd en logisch ingedeeld geheel met o.a. een feilloos werkende draaiknop voor het infotainmentsysteem.

Comfort

Men heeft beduidend een andere beleving achter het stuur in de Mazda3 dan in de Corolla. Door zijn goede verstelbaarheid, mooie dikte en heldere stuurbediening straalt het stuur veel kwaliteit uit. De uitspraak van Autovisie is dan ook niet voor niks: ‘De 3 heeft een stuur dat zo uit de schappen van BMW lijkt te komen.’ Ook creëert de auto volgens hen de illusie van een sportieve auto, mede dankzij de grote middentunnel en de zitpositie.  

De stoelen voorin zitten goed en bieden voldoende verstelbaarheid, waardoor men comfortabel achter het stuur zit. Alleen achterin is er wederom kritiek op de aflopende daklijn en de beperkte ruimte voor de knieën. In de Corolla is het daarentegen niet veel ruimer.

De nieuwe Mazda3 is wederom een heerlijke rijdersauto geworden

Prestaties

De handgeschakelde zesbak wordt positief beoordeeld dankzij de korte, strakke en nauwkeurige slagen, en de prettige weerstand van de koppeling. Daarbij voelt en is de motorisering van de Mazda ook nog eens sneller dan die van de Corolla. Ook op trekgewicht wint de Mazda3.

‘De Mazda3 was al een hoogst dynamische auto en hij heeft wederom een mooi uitgewogen onderstel.’ Het onderstel wordt gezien als levendig en strak, met genoeg comfort. Deze eigenschappen komen ten goede aan het weggedrag, wat volgens Autovisie vriendelijker is geworden. Daarbij biedt de besturing een goede tegendruk en fijne overbrenging wat voor een echt gevoel zorgt. Dit maakt dat Mazda nog altijd een dynamische topper is in zijn segment volgens Autovisie.

De Mazda is de meest aansprekende rijdersauto

Beide auto’s krijgen 4 sterren, maar onder de streep is het Mazda die er op basis van punten met de winst vandoor gaat. Redenen hiervoor zijn de verfijnde aandrijflijn, heerlijk rijgedrag, mooi interieur en royale basisuitrusting.

Benieuwd geworden naar de Mazda3? Je rijdt hem vanaf € 27.660,- rijklaar of boek een proefrit bij een van onze dealers.

Mobiele versie afsluiten