Mazda Blog

Mazda Mild hybrid: wat is het en hoe werkt het?

De nieuwste generatie benzinemodellen van Mazda zijn standaard uitgerust met Mazda M Hybrid-technologie. Het gaat hier om een zogeheten ‘mild hybrid’-systeem dat zowel de milieuprestaties als het rijplezier optimaliseert, zonder toepassing van een groot, zwaar en kostbaar hybridesysteem.

Bij de Skyactiv-benzinemotoren met Mazda M Hybrid-technologie zijn de reguliere startmotor en dynamo vervangen door een elektromotor met riemaandrijving. Deze elektromotor wordt ook wel een startdynamo of Integrated Starter Generator (ISG) genoemd.

Deze elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium-ion batterij en kan de benzinemotor starten én ondersteunen bij wegrijden vanuit stilstand – een situatie waarin een verbrandingsmotor het meeste profiteert van elektro-ondersteuning. Tijdens remmen en uitrollen fungeert de elektromotor juist als generator en wordt de batterij opgeladen met kinetische energie die daarbij vrijkomt.

Soepele werking

Bijkomend voordeel van een startdynamo met riemaandrijving is dat de motor sneller en soepeler start dan met een reguliere startmotor. Ook maakt het een flexibeler start-stopsysteem mogelijk, omdat de motor al bij het uitrollen vliegensvlug en welhaast ongemerkt kan worden in- of uitgeschakeld.

Zelfs het uitschakelen van de motor als je het gaspedaal loslaat bij hoge snelheden, en direct weer inschakelt als je gas geeft, behoort tot de mogelijkheden van een mild hybrid-systeem (in combinatie met een automatische transmissie).

Behalve het feit dat een auto met mild hybrid-techniek minder brandstof verbruikt bij gelijke prestaties, komt Mazda M Hybrid ook de rijeigenschappen ten goede. Bij het starten, accelereren, schakelen en tot stilstand komen voelen de overgangen soepeler aan.

24 Volt

Het Mazda M Hybrid-systeem van Mazda maakt gebruik van een apart 24V-circuit in de auto, waar ook andere stroomgebruikers zoals de klimaatcontrole en stuurbekrachtiging op worden aangesloten. Er hoeft dus geen dynamo aan het werk te worden gezet om de systemen van stroom te voorzien. Iets wat het brandstofverbruik normaliter 10% verhoogt.

Dankzij het relatief lage voltage van 24 Volt in plaats van 400 tot 600 Volt bij volwaardige hybridemodellen, is het Mazda M Hybrid-systeem aanzienlijk voordeliger om te ontwikkelen. Ook hoeven geen extra veiligheidsmaatregelen getroffen te worden tegen hoogspanning.

Tevens is een mild hybrid-systeem compacter en lichter. Er is nauwelijks extra gewicht dat het rijgedrag en het brandstofverbruik nadelig beïnvloed en er is geen grote batterij die veel ruimte opgeslokt.

Mobiele versie afsluiten