Hoewel het weer er niet direct naar lonkt is (volgens échte MX-5 rijders) elk seizoen dak-eraf seizoen. Ja, óók de winter. Autovisie heeft onze MX-5 getest in de Supertest 2018, beste stuurmansauto van het jaar. In deze test nam de MX-5 het op tegen de grote jongens. Hij is geëindigd op een welverdiende 5de plaats van de 13, net achter de Lamborghini Huracan Performante. Als het echter aan de tester Peter Kox had gelegen, was de MX-5 nog een plek hoger geëindigd.
De MX-5 is geliefd door velen, zo ook door Autovisie. ‘ ’S werelds populairste roadster is ook een beetje ons redactievriendinnetje.’
Afgelopen jaar is de MX-5 verbeterd bij een aantal cruciale punten die, zeker in vergelijking met de vorige Supertest, er toe hebben geleid dat de MX-5 hoger is geëindigd. De verbeterpunten zijn dat het stuur in hoogte en diepte verstelbaar is, wat leidt tot een beter zithouding. De motor heeft 24 PK meer vermogen gekregen dankzij een groot aantal factoren. Het maximale toerental is verhoogd, de uitlaatkleppen zijn vergroot, de brandstofdruk is verhoogd, en de kleppen, nokkenas en de gasklep zijn vernieuwd.
Dit heeft ook Autovisie gemerkt: ‘dat levert in de praktijk niet alleen een 0,6 seconden snellere 0-100 km/h-tijd op, maar vooral een veel leukere rijervaring. De wat slaperige tweeliter is opeens wakker geworden, heeft er zin in, sleurt je de dansvloer van Assens asfaltdisco op. (..) Je kon en kunt ermee gooien en smijten, maar ook clean lijnen rijden. Met het hogere vermogen en de scherpere gasrespons kun je meer pushen, waardoor je de grenzen van het onderstel meer blootlegt als je op jacht gaat naar de snelste tijd.’
Naast de schrijver van het artikel heeft Autovisie ook het woord gegeven aan de coureur die de MX-5 heeft getest op het circuit: ‘De besturing is goed, ik voel echt hoeveel kracht ik moet geven. Communicatie en precisie zijn goed. De bak voelt ook lekker geolied en solide en daardoor krijg ik echt het premium gevoel. Wat ik indrukwekkend vind, is de richtingsverandering. Hij volgt heel mooi het stuur terwijl hij achter toch wat los aanvoelt.’
De MX-5 is nu natuurlijk getest op het circuit van Assen. Hoewel dit natuurlijk een vrijplaats is voor petrolheads wil dat niet zeggen dat je het MX-5 gevoel niet op de openbare weg kunt ervaren. Het fijne aan deze auto is dat hij niet enorm hard hoeft te gaan om het ultieme rijplezier te voelen waar hij zo om geroemd wordt. Het kan gewoon in ons kikkerlandje of dichtbij erbuiten! Kijk hier voor de leukste autoroutes. Wil je het MX-5 gevoel direct ervaren? Boek dan hier een proefrit bij je dichtstbijzijnde dealer!