Nederlanders kopen steeds meer gebruikte auto’s uit het buitenland. Het aantal geïmporteerde modellen was nog nooit zo hoog als nu. Daardoor groeit ook het aantal BPM-aangiften. Bij het invoeren moet namelijk de ‘Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen’ van de auto worden berekend. Voor de waardebepaling wordt vaak een taxatierapport gebruikt.
Nieuw beleidsplan voorgelegd
Vanuit de politiek is er echter steeds meer onvrede over de importgroei en er zijn steeds meer bezwaar- en beroepszaken. De Tweede Kamer wil dat discussies over de waardebepaling tijdens het invoerproces plaatsvinden, in plaats van in de rechtszaal. Daarom heeft de staatssecretaris van Financiën een nieuw plan aan de Tweede Kamer voorgelegd.
Waardebepaling vooraf valideren
Op dit moment houdt de Belastingdienst steekproefsgewijs toezicht op de taxatie van importauto’s. De staatssecretaris wil echter een importproces invoeren, waarbij de waardebepaling van de auto voorafgaande aan de BPM-aangifte moet worden gevalideerd. Voor deze validatie wil de staatssecretaris de Dienst Wegverkeer (RDW) inzetten.
Als de validatie slaagt, kan de BPM-aangifte worden ingediend. Na betaling volgt direct fiscaal akkoord, zodat ook het kenteken kan worden aangevraagd. Lukt de validatie niet? Dan kan er niet opnieuw BPM-aangifte gedaan worden en krijgt de auto geen kenteken. De auto moet dan opnieuw getaxeerd en gevalideerd worden. De Belastingdienst voert niet zelf een hertaxatie uit.
Meer structuur en verduidelijking
De staatssecretaris wil met het nieuwe plan de importmarkt structureren en verduidelijken. Dankzij de nieuwe regels kunnen taxateurs zich op basis van kwaliteit en betrouwbaarheid op de markt onderscheiden. Het plan zal in de tweede helft van dit jaar uitgewerkt worden. Wij houden je op de hoogte!