Mazda Blog

Op deze plek zit je het veiligst in de auto

Op welke zitplaats in de auto zit je het veiligst bij een ongeval? Dat onderzochten veiligheidsorganisaties uit België en Amerika op basis van honderden verkeersongevallen over de afgelopen jaren. Beide organisaties komen met dezelfde, opvallende conclusie.

Verkeersveiligheid is een belangrijk maatschappelijk thema voor beleidsbepalers en een belangrijk koopargument voor veel autokopers. Autofabrikanten investeren dan ook miljarden om hun auto’s steeds veiliger te maken, terwijl in de Europese Unie steeds strengere veiligheidseisen gelden, waaraan nieuwe auto’s moeten voldoen.

Maar hoe veilig is een auto werkelijk? Om de veiligheid van auto’s op een eerlijke en inzichtelijke manier met elkaar te kunnen vergelijken, worden nieuwe modellen volgens een vast beoordelingssysteem getest door het onafhankelijk instituut Euro NCAP. Daarbij worden meerdere exemplaren van dezelfde auto gebruikt om verschillende crashtests uit te voeren. Ook worden testdummies van volwassenen en kinderen in de auto’s geplaatst om het letsel als gevolg van de botsing te kunnen meten.

Na uitvoerige analyse van de gecrashte voertuigen en de toestand van de testdummies beoordeelt Euro NCAP het veiligheidsniveau met een aantal sterren (0 tot maximaal 5). Daarnaast worden de scores van de bescherming van volwassenen en kinderen apart vermeld.

Veilig in het midden

Hoewel de beoordeling van Euro NCAP een goed beeld geeft van de bescherming van inzittenden en hoe die zich verhoudt tot andere auto’s, geeft het geen concreet antwoord op de vraag: op welke zitplaats in de auto zit je nou eigenlijk het veiligst bij een ongeval?

Gelukkig is er het Belgische verkeersveiligheidsinstituut VIAS en de Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) en National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) die met dezelfde, opvallende conclusie komen: de middelste zitplaats op de achterbank is de veiligste plek in de auto. Dat geldt in principe voor alle leeftijdscategorieën en ook voor kinderen in een autostoeltje.

Het blijkt dat passagiers op de achterbank 47% meer kans hebben om een ernstig ongeval te overleven dan de bestuurder. Op de middelste zitplaats op de achterbank is die kans nog 25% groter dan links of rechts op de achterbank. In het midden van de achterbank ben je immers het verst verwijderd van onderdelen waarmee je in aanraking kunt komen als gevolg van een impact. Voorwaarde is wél dat de middelste zitplaats achterin is voorzien van een driepuntsgordel in plaats van een heupgordel.

LEES OOK: Waarom de veiligheid van Mazda toonaangevend is volgens Euro NCAP

Gordelspanner en spankrachtbegrenzer

Daarnaast is de aanwezigheid van gordelspanners én spankrachtbegrenzers van grote invloed op de bescherming van passagiers achterin. Bij een aanrijding spant de gordelspanner de gordel stevig aan in de beginfase van de impact. Zodra de kracht in de gordel een bepaald niveau heeft bereikt, zorgt de spankrachtbegrenzer ervoor dat de gordel geleidelijk ontspant. Het doel hiervan is om niet al te veel kracht uit te oefenen op de borst van de inzittende. Dit kan immers (ernstig) letsel veroorzaken.

Veruit de meeste auto’s hebben gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin, maar het is lang niet vanzelfsprekend dat deze passieve veiligheidssystemen ook achterin te vinden zijn. Als er achterin geen spankrachtbegrenzers aanwezig zijn (het is immers niet verplicht), dan kunnen volwassenen maar beter voorin zitten. Dat geldt vooral voor 55-plussers die ook extra risico lopen op letsel aan de buik en ruggengraat.

Mazda veiligheid

Hoe zit het dan bij Mazda? Heel simpel: Mazda doet geen concessies ten aanzien van veiligheid. Alle nieuwe modellen van het merk zijn standaard uitgerust met driepuntsgordels, gordelspanners én spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen, dus ook achterin (behalve de MX-5 die geen achterbank heeft). Bovendien ben je in een Mazda beter beschermd dan in auto’s van de meeste concurrenten.

Van de vijftien Mazda’s die tussen 2012 en 2022 door Euro NCAP zijn getest, ontvingen elf de maximumscore van vijf sterren, waaronder de laatste zes. Daarbij behaalde de Mazda MX-30 een recordaantal punten voor inzittendenbescherming in zijn klasse. De Mazda CX-30 behaalde zelfs de hoogste veiligheidsscore ooit bij een Euro NCAP-test. Bovendien is de welhaast perfecte score van 99% voor de bescherming van volwassen nog altijd ongeëvenaard.

Meer weten over de Euro NCAP-scores van Mazda? Bekijk hier de beoordelingen van alle Mazda-modellen sinds 2001.

Mobiele versie afsluiten