Mazda Blog

Opvallende rotatiemotoren | 50 jaar rotatiegeschiedenis

Mazda en de rotatiemotor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder rotatiemotor zou Mazda waarschijnlijk niet meer bestaan hebben. En zonder Mazda zou de rotatiemotor misschien wel niet zo lang in productie geweest zijn. Naar het ontwerp van Felix Wankel werd door Mazda de rotatiemotor verder doorontwikkeld. Deels omdat Mazda de potentie in de rotatiemotor zag, niet alleen om iemand van A naar B te brengen, maar om het rijplezier en degenen die daarin geïnteresseerd zijn. De eerste rotatiemotor in productie was de Cosmo Sport.

Doorontwikkeling Rotatiemotor

Die doorontwikkeling ging overigens niet zonder slag of stoot. Een terugkerend probleem was bijvoorbeeld dat er bij rotatiemotoren krassen ontstaan in de motor. Deze krassen worden ook wel “devil’s claw marks” genoemd. Kenichi Yamamoto zorgde er met een bijzondere techniek voor dat niet alleen de krassen niet meer ontstonden, maar ook de olie consumptie verminderde. Door steeds maar weer doorontwikkelen werd de rotatiemotor steeds beter.

Bijzondere rotatiemotoren

    

Deze prachtige Mazda was de enige voorwielaangedreven Mazda met rotatiemotor.

De enige pick-up met rotatiemotor, die enkel in de Verenigde Staten en Canada verkocht werd.

Een minibus die voor de Japanse markt werd geproduceerd. Het was echt een luxe uitgevoerde bus waar ofwel 13 ofwel 26 personen in konden plaatsnemen (afhankelijk van hoe luxe het interieur was opgezet).

De Mazda RX-8 is een echt icoon, en heeft wel iets weg van een concept car die direct in productie is genomen, dankzij zijn silhouet en de deuren.

 

Mobiele versie afsluiten