Op Prinsjesdag presenteert het kabinet traditiegetrouw de begrotingen en fiscale wetsvoorstellen voor het komende jaar. Hieronder vind je de belangrijkste belastingmaatregelen voor de automobilist voor 2021.
- De bijtelling voor volledig elektrische auto’s gaat omhoog
De zakelijke bijtelling stijgt van 8% in 2020 naar 12% in 2021. Let op: dit geldt voor catalogusprijzen tot en met € 40.000. Over alles wat hierboven zit, betaal je 22%. Schaf je de auto in 2020 aan, dan heb je tot en met € 45.000 een bijtelling van 8%. De bijtelling geldt in alle gevallen voor een periode van 60 maanden vanaf de Datum Eerste Toelating (DET).
- Waterstofauto? Dan lage bijtelling over de volledige catalogusprijs
Hierbij geldt dus geen grens van € 40.000. Per 2021 geldt dit ook voor een auto die op zonne-energie rijdt. Een voorwaarde is wel dat de auto is voorzien van geïntegreerde zonnepanelen van minimaal 1 kilowattpiek. En dat de auto is uitgerust met een loodvrij accupakket.
- Volledig elektrische auto? Dan ook in 2021 geen BPM
Voor de aanschafbelasting (BPM) wordt een nieuwe tabel voorgesteld waarbij de hoogte van het bedrag afhankelijk is van de CO2-uitstoot van de auto in kwestie. Hierbij houdt het kabinet rekening met de huidige technologie en vergroening van het autoaanbod. De dieseltoeslag wordt aangescherpt.
Een addertje onder het gras is wellicht dat de consument btw over de BPM gaat betalen (zie de berichtgeving op AutoWeek.nl)
- Geen wegenbelasting volledig elektrische en waterstofauto’s
Eigenaren van een volledig elektrische auto zoals de Mazda MX-30 en waterstofauto’s betalen tot en met het jaar 2024 geen motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor een plug-in hybride auto met een maximale CO2-uitstoot van 50 gr/km betaal je tot en met 2024 de helft van het geldende tarief.
- Minder energiebelasting bij openbare laadpunten
Het verlaagde tarief van de energiebelasting voor het opladen van elektrische en plug-in hybride auto’s bij openbare laadpalen wordt verlengd tot en met 2022. Dat draagt bij aan de businesscase van zo’n laadpaal, zegt het kabinet. En daarmee aan een landelijk dekkend netwerk van openbare laadpunten.
De Tweede Kamer behandelt de bovengenoemde fiscale wetsvoorstellen in het najaar van 2020. In december volgt de stemming in de Eerste Kamer. Een aantal wetsvoorstellen zat in eerdere wetsvoorstellen en gaat sowieso per 2021 in.