Naar aanleiding van een verzoek van het Japanse ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme (MLIT), dat op 9 juli jl. aan Japanse autofabrikanten werd gestuurd na de ontdekking van frauduleuze testpraktijken bij andere ondernemingen, heeft Mazda Motor Corporation verslag uitgebracht aan het MLIT over de resultaten van een onderzoek naar de steekproeftesten van het brandstofverbruik en de emissies tijdens de laatste voertuiginspecties in de fabriek.
Het onderzoek had betrekking op de testmodi JC08* en WLTC**. De belangrijkste bevindingen van het rapport zijn:
- Geen ongepaste wijziging of vervalsing van testgegevens in beide modi;
- In 72 van de 1472 voertuigen die in de JC08-modus werden getest werden testgegevens met snelheidscontrolefouten*** gevonden. Mazda heeft twee redenen voor deze fouten geïdentificeerd: ten eerste was het systeem niet ingesteld om automatisch resultaten ongeldig te maken wanneer zich een snelheidsfout voordeed en ten tweede hebben de testprocedures de vaststelling van snelheidsfouten overgelaten aan de beoordeling van elke individuele inspecteur;
- Alle testgegevens zijn opnieuw onderzocht en uit de resultaten blijkt dat er hierdoor geen effect was op het brandstofverbruik en de emissiecijfers. Dergelijke gevallen werden niet gevonden in de testen volgens de WLTC-modus.
Mazda heeft besloten om de volgende stappen te ondernemen om herhaling te voorkomen:
- Het systeem zal worden bijgewerkt om testresultaten automatisch ongeldig te verklaren in het geval van een snelheidsfout;
- Mazda heeft het aantal werknemers vergroot dat de inspectiegegevens, inclusief snelheidsfouten, controleert.
Mazda erkent dat er fouten zijn gemaakt met de snelheid bij een klein aantal testen, dat de situatie snel werd geïdentificeerd en dat er inmiddels stappen zijn gezet om te voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw zal gebeuren.
* JCO8: Japanse emissieregeling uit 2005 met een nieuwe testbankcyclus voor lichte voertuigen (< 3500 kg). De test representeert het rijden in druk stadsverkeer, inclusief perioden van stationair draaien en frequent wisselen van versnellen en vertragen. De meting wordt tweemaal uitgevoerd, met een koude start en met een warme start. De test wordt gebruikt voor het vaststellen van emissies en brandstofverbruik, voor benzine- en dieselvoertuigen.
** WLTC: de Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles (WLTC) omvat rollenbanktests voor het bepalen van emissies en brandstofverbruik van lichte voertuigen. De tests zijn ontwikkeld door de ECE GRPE (Working Party on Pollution and Energy) groep van de VN. De WLTC-cycli maken deel uit van de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP), gepubliceerd als UNECE Global Technical Regulation No 15 (GTR 15). Hoewel de afkortingen WLTP en WLTC soms door elkaar worden gebruikt, definiëren de WLTP-procedures een aantal andere procedures, naast de WLTC-testcycli, die nodig zijn om een voertuig goed te keuren.
*** Een situatie waarin de voertuigsnelheid meer afwijkt van de toegestane marge in het snelheidsparameterpatroon, zoals dat door de testmodus is voorgeschreven.