Site icoon Mazda Blog

Rijmodi Mazda CX-60 en CX-80

De Mazda CX-60 en CX-80 zijn beide uitgerust met het zogeheten Mi-Drive-systeem (Mazda Intelligent Drive Select). Dit systeem stelt de bestuurder in staat om via een knop op de middenconsole te kiezen uit meerdere rijmodi, afhankelijk van de rijsituatie, ondergrond en gewenste dynamiek. Het doel is niet om de auto ‘sportiever’ of ‘zuiniger’ te laten lijken, maar om de rijeigenschappen te optimaliseren voor wisselende omstandigheden.

Normal-modus: de gulden middenweg

De Normal-modus is de standaardinstelling van het Mi-Drive-systeem van Mazda. In deze stand zoekt het motormanagement actief naar een evenwicht tussen verbruik, comfort en souplesse. De gaspedaalrespons is gemiddeld: niet te fel, maar ook niet te traag. De besturing voelt licht aan bij lage snelheden en neemt geleidelijk toe in gewicht naarmate de snelheid toeneemt. De afstemming van de versnellingsbak en het motortoerental zorgt ervoor dat het verbruik binnen de perken blijft, terwijl er voldoende trekkracht is voor normaal invoegen of inhalen.

Praktijkscenario’s:

Sport-modus: meer nadruk op dynamiek

In de Sport-modus verandert de auto merkbaar van karakter. Het gaspedaal reageert alerter op input, de automatische versnellingsbak schakelt later door en houdt het toerental langer hoog. Daarnaast past ook de besturing zich aan: de weerstand neemt toe en het stuurgevoel wordt directer. Deze stand verandert niets aan de wielophanging, maar de afstemming van aandrijving en besturing maakt het rijgedrag levendiger. Deze modus laat het onderliggende potentieel van de aandrijflijn beter tot zijn recht komen.

Praktijkscenario’s:

Off-Road-modus: extra grip op onverhard terrein

De Off-Road-modus richt zich volledig op het verbeteren van grip bij lage snelheden op een zachte of ongelijke ondergrond. De vierwielaandrijving (AWD) wordt in deze stand proactiever aangestuurd: het systeem verdeelt het koppel gelijkmatiger over de vier wielen en de tractiecontrole wordt verfijnd ingesteld om doorspinnen van de wielen te beperken.

Ook biedt deze modus een extra hulpmiddel in de vorm van ‘Off-Road Traction Assist’: dit systeem grijpt automatisch in als een wiel zijn grip verliest, door gerichte remingrepen toe te passen en het koppel naar de wielen met tractie te sturen. De Off-Road-modus is bij uitstek geschikt voor bestuurders die zich incidenteel buiten de gebaande paden begeven, bijvoorbeeld met een caravan naar een natuurcamping.

Praktijkscenario’s:

Towing-modus: geoptimaliseerd voor rijden met aanhanger

De Towing-modus is specifiek bedoeld voor situaties waarin een aanhanger, caravan of zware fietsendrager wordt gebruikt. Deze rijmodus past de schakelmomenten van de versnellingsbak aan zodat de motor meer trekkracht levert bij lage toerentallen. Tegelijkertijd zorgt de aansturing van het AWD-systeem voor extra stabiliteit in rechte lijn. Een belangrijk technisch detail is dat deze modus alleen beschikbaar is wanneer de auto via een originele Mazda-trekhaak elektrisch is gekoppeld aan de aanhanger. Dit voorkomt dat de modus onbedoeld wordt ingeschakeld. Deze stand helpt bij het onder controle houden van zwaarte en extra massa, vooral bij het afdalen of invoegen op snelwegen.

Praktijkscenario’s:

EV-modus: lokaal emissievrij (alleen PHEV)

In de EV-modus van de Mazda CX-60 en CX-80 rijden de auto’s puur op elektriciteit, zonder dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld. Dit kan tot een bepaalde snelheid en acculading. Is de accu leeg of vraag je te veel vermogen, dan schakelt de auto automatisch terug naar de hybride-stand. Deze modus is ontworpen voor kortere ritten waarbij stilte en emissievrij rijden wenselijk zijn. De maximale elektrische actieradius hangt af van het accupakket en rijstijl, maar voor veel woon-werkritten kan deze modus een praktische keuze zijn.

Praktijkscenario’s:

Samenspel tussen hardware en software

Het Mi-Drive-systeem van Mazda werkt samen met meerdere voertuigsystemen, zoals:

Daarbij is ook de aandrijflijn van belang: Mazda levert de CX-60 en CX-80 als plug-in hybride met krachtige viercilinder benzinemotor. De keuze van de rijmodus beïnvloedt telkens op een andere manier de samenwerking tussen verbrandingsmotor, elektromotor en transmissie Mazda’s Mi-Drive-systeem is in die zin een hulpmiddel dat geheel zelfstandig of op basis van input van de bestuurder inspeelt op uiteenlopende rijsituaties. Elke rijmodus heeft een duidelijke toepassing en past de auto daadwerkelijk aan op wat er gevraagd wordt: of het nu gaat om ontspanning, trekkracht of grip. Voor de bestuurder betekent dit: meer controle en minder denkwerk.

Mobiele versie afsluiten