Nederland zit volop in een transitiefase als het gaat om duurzame mobiliteit. Een belangrijke factor in deze ontwikkeling is de verdere uitrol van de laadinfrastructuur. Speciaal voor ondernemers – van groot bedrijf tot MKB’er – heeft de Nederlandse overheid de zogeheten ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven Aanschaf’, kortweg de SPRILA, in het leven geroepen. Via deze regeling krijg je mogelijk subsidie voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Duurzaam ondernemen
Mazda hecht veel waarde aan duurzame mobiliteit. Om die reden leveren we al verschillende plug-in hybrides en staan er achter de schermen 100% elektrische auto’s klaar, zoals de nieuwe Mazda 6e. Maar die (deels) elektrische modellen hebben ook een laadbehoefte. Een degelijke laadinfrastructuur is dus key, helemaal als ondernemer waarbij er steeds meer focus ligt op duurzaam ondernemen. Om ondernemers – klein of groot – te helpen met de aanleg van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, bestaat de SPRILA.
Wat is de SPRILA?
De SPRILA is een speciale subsidiepot om een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg hiervan te bekostigen. Een belangrijke eis is dat deze laadinfrastructuur wordt geplaatst op het bedrijfsterrein of het terrein dat de ondernemer huurt, en dat niet te allen tijde publiek toegankelijk is. Het is met SPRILA niet alleen mogelijk om subsidie aan te vragen voor laadpalen, maar ook voor een stationaire batterij.
SPRILA 2025
In 2025 opent de SPRILA-subsidiepot op dinsdag 25 maart 2025 om klokslag 09:00 uur. Op vrijdag 19 december 2025 om 12:00 uur gaat de spreekwoordelijke deksel weer dicht, of eerder als het beschikbare subsidiebedrag al voor deze datum vergeven is. In totaal is er liefst 60.952.000 euro beschikbaar. Let wel: er is een verdeling van het budget.
- Aanleg van laadinfrastructuur met AC-laadstations: € 10.000.000
- Aanleg van laadinfrastructuur met DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven: € 35.402.000
- Aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations en investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven: € 9.000.000
- Investeringen in een stationaire batterij voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven: € 6.550.000
Belangrijk om te weten
Natuurlijk zijn er ook op dit vlak wat ‘kleine lettertjes’. Zo bepaalt het subsidiebedrag het moment van aanvragen. Per locatie geldt een minimaal subsidiebedrag van 2.500 euro. Komt het subsidiebedrag uit op minder dan 25.000 euro, dan leg je eerst de laadinfrastructuur aan en vraag je daarna subsidie aan. Dit moet dan wel binnen 13 weken gebeuren na de datum waarop de werkzaamheden klaar zijn. Is het subsidiebedrag hoger dan 25.000 euro? Dan geldt er weer een andere regel. Je vraagt de subsidie dan aan met een niet-ondertekende offerte. Dit doe je voordat je opdracht geeft en de werkzaamheden laat uitvoeren. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft een handige rekentool in het leven geroepen om te bepalen waar je recht op hebt.
Voorwaarden
Op die website tref je ook verschillende voorwaarden aan waaraan je als ondernemer moet voldoen.
- Je bent ondernemer of concessiehouder van openbaar vervoer.
- Je hebt een KVK-inschrijving.
- Je bedrijf is gevestigd in Nederland.
- Je plaatst de laadinfrastructuur in Nederland op eigen terrein of op terrein dat je huurt.
- Je laadstations worden minstens 24 maanden na vaststelling van de subsidie niet opgenomen in het register van publieke laadinfrastructuur.
- Je dient per locatie maximaal één aanvraag in per kalenderjaar.
- De subsidie per locatie is minimaal 2.500 euro. Dit betekent dat u als grote onderneming minimaal 12.500 euro aan kosten heeft die onder de subsidie vallen, en als mkb’er minimaal 6.250 euro.
Aanvullende voorwaarden batterij
- De batterij wordt vooral gebruikt voor de laadinfrastructuur.
- De subsidie voor een batterij in combinatie met laadinfrastructuur is minimaal 25.000 euro.
- De benodigde netcapaciteit voor de te realiseren laadstations is meer dan 50% van het maximaal beschikbare vermogen op de huidige aansluiting.
- De C-waarde van de hardware is maximaal 0,25. Dit geldt niet als de batterij onderdeel is van het laadstation of aangevraagd wordt door OV-concessiehouders;
- Na installatie registreer je de stationaire batterij bij energieleveren.nl of bij je netbeheerder.
- De batterij blijft minimaal 24 maanden in eigendom nadat de overheid de subsidie heeft vastgesteld.
Extra impuls
Interessant is de SPRULA zeer zeker. Het kan een handige manier zijn om het duurzame randje van de onderneming een versneld zetje in de rug te geven, zodat batterij-elektrische auto’s als de Mazda 6e en plug-in hybrides als de Mazda MX-30 REV, CX-60 en CX-80 op het bedrijfsterrein opgeladen kunnen worden.