De eerste Mazda MX-30 modellen zijn van de productieband afgerold en in Nederland zodat de pers ze kan testen. Het ideale moment om een testrit te maken voor TopGear. Lees hier hun oordeel over de eerste elektrische auto van Mazda.
Een duurzame keuze
TopGear gaat in op de actieradius van de Mazda MX-30, die 200 km bedraagt (262 in stadsverkeer). Een bewuste keuze van Mazda, die zorgt voor minder CO2 uitstoot, . TopGear schrijft “geen onnodig grote accu, want dat kost grondstoffen en veroorzaakt meer slijtage en dus fijnstof van banden en remmen.” En of de opgegeven actieradius klopt? Daar schrijft TopGear over “de voorspelde actieradius van onze testauto bleek, over een route met veel binnendoorwegen en een toefje snelweg, tot op een paar kilometer accuraat.”
Design volgens TopGear
TopGear roept dan ook op verder te kijken dan de actieradius van de Mazda MX-30. De eigenzinnige Freestyle achterdeuren en brede doorlopende grille vallen op. Evenals de daklijn die naar achter afloopt. Oftewel, zoals ze zelf schrijven: “Hij ziet er goed uit, nietwaar?”.
Rijden in de Mazda MX-30
Voor TopGear is rijden in een auto het allerbelangrijkste. En met de keuze voor een compacte accu en Jinba Ittai (de eenheid tussen paard en ruiter of auto en bestuurder) zit dat bij de Mazda MX-30 wel goed. “Deze balans, het solide onderstel en de vlotte besturing zorgen dat dit een van die zeldzame EV’s is die ook vermakelijk is als het niet alleen rechtuit gaat” zo zeggen ze over het bochtenwerk in de Mazda MX-30. Tot slot geeft TopGear aan dat Mazda voor het rijgedrag van de Mazda MX-30 een pluim verdient. “En dat voor een eerste EV-poging.”
Zelf ervaren? De Mazda MX-30 staat binnenkort bij de dealer. Schrijf je hier in om meer informatie te ontvangen.