De vakantietrip is een van de belangrijkste privédoelen waarvoor een leaseauto gebruikt wordt. Het trekgewicht is daarom ook een belangrijk criterium bij het kiezen van een leaseauto, blijkt uit onderzoek van Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).
Een auto van de zaak is voor veel werknemers een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Veruit de meeste daarvan, namelijk 88%, gebruikt die auto ook privé. Om de zakenauto te mogen gebruiken voor privéritten, betaalt de berijder natuurlijk bijtelling, maar de auto is voor velen ook een belangrijk onderdeel van de gezinsmobiliteit.
Dat wordt opnieuw bevestigd door het onderzoek van VZR, waaruit blijkt dat de vakantietrip het op twee na belangrijkste privédoel is waarvoor de auto gebruikt wordt, na het bezoeken van familie/vrienden (1) en winkelen/boodschappen doen (2). Voor 68% van de ondervraagden is de vakantietrip zelfs het allerbelangrijkste. Bij de keuze van de auto wordt hier dus ook rekening mee gehouden.
Dat het trekgewicht een belangrijk criterium is bij het kiezen van een leaseauto, komt in dit kader niet als een verrassing. Elke zomer trekken immers duizenden Nederlanders met hun caravan het land uit. Bij 12% van de ondervraagden is het trekgewicht zelfs het belangrijkste argument bij de autokeuze.
IJzersterk trekpaard
Met de Mazda CX-5 heeft Mazda niet alleen een populaire zakenauto in het aanbod, met veel ruimte voor het gezin inclusief bagage en een hoog comfortniveau. De CX-5 is ook een ijzersterk trekpaard.
Handgeschakelde varianten trekken (geremd) minimaal 1.800 kg, terwijl de versie met automaat zelfs start bij 2.000 kg. De versie met Skyactiv-D 184 dieselmotor en vierwielaandrijving is helemaal compleet met een trekgewicht van 2.100 kg. Daarmee mag de Mazda CX-5 standaard meer trekken dan de meeste concurrenten in deze SUV-klasse. En daardoor is de CX-5 uitermate geschikt als caravantrekker.
‘Mazda CX-3 verrast’
Overigens maakte de Mazda CX-3 ook al indruk als caravantrekker. Bij de bekende jaarlijkse caravantest van de ANWB wist de Mazda CX-3 in 2016 flink te overtuigen.
“Met de CX-3 verrast Mazda ons. De kleine SUV sleurt de caravan over de baan alsof het niets is, met 90 km/u gaan we door de lane change. De besturing is echt top en ook het comfort is voor een auto als deze op zeer hoog niveau. Zowel in de rechte lijn als op slecht wegdek blijft hij keurig in het gareel”, luidt het juryoordeel.