Mazda Blog

Uitgelekt: nieuwe subsidies voor elektrisch rijden

Detail view of power supply for hybrid electric car on Automobile charge station on street of Amsterdam, Netherlands

De voorstellen die de Mobiliteitstafel zal inbrengen tijdens het Klimaatakkoordoverleg zijn uitgelekt. Dat bericht de NOS. Uit de vertrouwelijke stukken, in handen van de NOS, wordt gesproken over nieuwe subsidies.

Update 16-5-2020: Inmiddels is bekendgemaakt door het kabinet dat er een aanschafsubsidie van € 4.000 beschikbaar komt voor nieuwe elektrische auto’s, bij particuliere aanschaf. De Mazda MX-30 zal hiervoor in aanmerking komen. Lees er hier meer over.

In de voorstellen wordt gekoerst op het jaar 2030. Dan zouden er alleen nog elektrische auto’s verkocht moeten worden, bovenop de twee miljoen exemplaren die dan al op de weg moeten rijden. Ook zijn er dan 1,8 miljoen laadpunten, verspreid over het hele land. Subsidies en andere belastingmaatregelen moeten dit mogelijk maken.

De huidige vrijstelling van BPM voor volledig elektrische auto’s blijft gehandhaafd tot het jaar 2025. Daarna geldt alleen de niet van de CO2-uitstoot afhankelijke vaste voet van de BPM. Die bedraagt ongeveer 350 euro.

De MRB-vrijstelling loopt eveneens door tot 2025. Daarna gaan ook de eigenaren van een elektrische auto wegenbelasting betalen.

Voor zakelijke auto’s blijft een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie gelden die in 2021 begint bij 3.430 euro en terugloopt tot 1.830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto’s of laadpunten kunnen aanvragen vervalt dan.

Subsidie voor gebruikte elektrische auto’s

Voor nieuwe elektrische privéauto’s komt volgens de uitgelekte plannen in het jaar 2021 een aanschafsubsidie van 6.000 euro, aflopend naar 2.200 euro in 2030. Gebruikte elektrische auto’s moeten bovendien in Nederland gehouden worden door een subsidie die export moet voorkomen.

Motorrijtuigenbelasting benzine- en dieselauto’s omhoog


Al die subsidies moeten uiteraard wel gefinancierd worden. Volgens de uitgelekte voorstellen wordt daarom de accijns op benzine vanaf 2020 met een cent verhoogd. De accijns op diesel stijgt in 2020 eveneens met een cent en drie jaar later nogmaals met een cent. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto’s omhoog.

Rekeningrijden


Op termijn wordt het hele belastingstelsel voor de autobelastingen herzien. Of er een kilometerheffing of andere vorm van rekeningrijden wordt ingevoerd, is nog niet duidelijk.

Mobiele versie afsluiten