Mazda Blog

Zelf schakelen in een auto: hoelang nog?

Vroeger was een auto met een automaat niet vanzelfsprekend. Die waren vooral voorbehouden aan Amerikaanse modellen en duurdere luxeauto’s. Maar dat is nu een heel ander verhaal. Tegenwoordig is in iedere prijsklasse wel een auto met een automaat te verkrijgen. En dat heeft ook zijn weerslag op de verkoopstatistieken: sinds enkele jaren worden meer nieuwe auto’s met een automaat verkocht dan met een handgeschakelde versnellingsbak. Ook bij Mazda is die trend zichtbaar, dankzij het ruime aanbod van automaat-uitvoeringen.

Met uitzondering van de basisversie van de Mazda2 (Skyactiv-G 75 pk) en de sportieve Mazda MX-5 waarbij alles draait om pure rijbeleving, is elke Mazda in elke motorvariant en in elke uitvoering leverbaar met een automatische versnellingsbak. Daarmee biedt Mazda een uitgebreid aanbod en laat het de keuze volledig over aan de klant.

Elektrische Mazda MX-30

Bij twee modellen van Mazda hoef je sowieso niet zelf te schakelen, te beginnen met de volledig elektrische Mazda MX-30. Het lijkt alsof die een automaat heeft, maar in werkelijkheid heeft die helemaal geen versnellingsbak, zoals bijna alle elektrische auto’s. De elektromotor drijft direct de wielen aan, zonder tussenkomst van een transmissie. Dat komt doordat een elektromotor direct vanaf stilstand heel veel kracht levert, waardoor geen versnellingen nodig zijn om moeiteloos vanuit stilstand weg te rijden. Bovendien kan een elektromotor aanzienlijk meer toeren draaien dan een brandstofmotor, dus is er ook geen versnellingsbak nodig om het toerental naar beneden te brengen bij hoge snelheden.

Mazda2 Hybrid

Ook in de nieuwe Mazda2 Hybrid hoef je niet zelf te schakelen. Dit model is standaard uitgerust met een automaat die tevens voor een groot deel bepalend is voor de rijprestaties. De elektromotor die samenwerkt met de benzinemotor om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren, is deels in de versnellingsbak geïntegreerd. Dit maakt een uiterst vloeiende overgang mogelijk van volledig elektrische aandrijving bij lage snelheden naar benzine-aandrijving bij hogere snelheden en vice versa. Om vergelijkbare redenen is ook de gloednieuwe Mazda CX-60 Plug-in Hybrid standaard uitgerust met een automaat.

Mazda6

Er zijn ook modellen die wel leverbaar zijn met een handgeschakelde versnellingsbak, maar veelal met een automaat worden aangeschaft omdat dit beter past bij het type auto, het rijcomfort en het gebruik van de auto. De Mazda6 is hier een goed voorbeeld. Dat weten we bij Mazda ook en om het model nog aantrekkelijker te maken, zijn de Mazda6 en Mazda6 Sportbreak zonder meerprijs leverbaar met een automaat. Je hoeft er dus niet extra voor te betalen, welke motorvariant je ook kiest.

Hoelang nog zelf schakelen?

Tien jaar geleden was nog geen 20% van alle nieuw verkochte personenauto’s in Nederland voorzien van een automaat. Nu ligt dat rond de 60% en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren steeds verder zal stijgen vanwege het toenemende aantal (plug-in) hybrides en elektrische auto’s. Ook de sterke toename van het aantal geavanceerde rijassistentiesystemen in alle autosegmenten, zoals adaptieve cruise control met Stop & Go-functie, zorgt voor een snelle uitfasering van de handgeschakelde versnellingsbak, doordat deze veiligheidssystemen niet zonder automaat kunnen functioneren.

Mobiele versie afsluiten