In Nederland zijn in de afgelopen jaren tienduizenden publieke laadpunten geplaatst om elektrische auto’s te laden, maar je kunt ook thuis laden of bij een snellader langs de snelweg. Het laden kan dus op diverse manieren, met verschillende snelheden en soorten stekkers. Hoe snel je kunt laden hangt af van AC of DC laden. In dit artikel leggen we het verschil tussen AC en DC laden op een simpele manier uit.

Laden

Een van de grootste veranderingen als je overstapt naar een elektrische of plug-in hybride auto, zoals een Mazda MX-30 EV, MX-30 R-EV Plug-in Hybrid, CX-60 Plug-in Hybrid of CX-80 Plug-in Hybrid, is dat je de auto moet opladen in plaats van tanken. Dat laden gebeurt met AC of DC. Huh? ACDC? Als je dat leest denk je wellicht direct aan de wereldberoemde hardrockband uit Australië, bekend van liedjes als Thunderstruck of Highway to Hell. In de wereld van elektrische auto’s doelen we met AC en DC op verschillende mogelijkheden om een auto op te laden.

AC en DC: het verschil

Als koper van een batterij-elektrische of plug-in hybride auto is het belangrijk om het verschil te weten tussen AC en DC. Leggen we uit. AC is een afkorting voor Alternate Current. We noemen dit ook wel wisselstroom. Bij wisselstroom wisselt de spanning continu tussen positieve en negatieve spanning. Dat is anders bij DC, een afkorting voor Direct Current. DC wordt ook wel gelijkstroom genoemd. Bij gelijkstroom is de spanning steeds gelijk. Met DC is snelladen mogelijk, AC wordt gebruikt om ‚normaal‘ te laden.

Wist je dat?

Aangezien het landelijke elektriciteitsnet werkt met wisselstroom – AC dus – en een batterij juist met gelijkstroom – DC dus – moet een omvormer in de auto eerst de wisselstroom omzetten naar gelijkstroom om de batterij te kunnen opladen.

Waarom laden snelladers zo snel?

Dat omvormen en het feit dat de spanning niet continu maximaal is bij wisselstroom, beperken het laadvermogen. Snelladers werken met gelijkstroom. Het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom vindt dan al plaats in het laadstation. De omvormer in de auto wordt omzeild, waardoor veel hogere laadvermogens mogelijk zijn, van 50 tot zelfs 350 kW. Hiermee kan de batterij bij de meeste elektrische auto’s, zoals de Mazda MX30 EV, in circa 30 minuten tot 80% worden opgeladen.

DC snelladen wint qua laadsnelheid

DC laden – het zogeheten snelladen – is dus veel sneller dan AC laden. De laadtijd is afhankelijk van het vermogen van het laadpunt, het laadvermogen van de batterij en de capaciteit van de batterij.

Techniek bepaalt laadsnelheid

De batterij van een auto kan nooit sneller worden opgeladen dan wat uit het laadpunt komt of wat de batterij per uur maximaal kan opnemen. Je mag dus stellen dat de techniek de laadsnelheid bepaalt. Een kleine batterij is in de regel sneller opgeladen dan een grote batterij. Snelladen met een vermogen vanaf 50 kW gaat tevens met een andere stekker, namelijk met de zogeheten CCS-stekker. Daarvoor heb je geen eigen laadkabel nodig, want die zit al vast aan het snellaadstation.

1-fase en 3-fase: wat is het verschil?

Binnen de wereld van EV’s is er ook nog sprake van 1-fase of 3-fase. Wat houdt dat precies in? Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Een 1-fase laadstation met een standaard vermogen van 32A bereikt het maximale laadvermogen van 7,4kW. Bij een 3-fase aansluiting komen drie elektriciteitskabels de meterkast binnen. Hiermee is het mogelijk om hogere laadsnelheden te halen waardoor het opladen zelf minder tijd in beslag neemt ten opzichte van een 1-fase aansluiting.

3-fase aanleggen

Veel moderne woningen en kantoorpanden hebben standaard een 3-fase aansluiting. Indien gewenst, kan een 3-fase aansluiting door de netbeheerder worden aangelegd. Houd er rekening mee dat dan ook de groepenkast in de meterkast moet worden vervangen of aangepast.

Thuis laden

Thuis opladen via het reguliere stopcontact is de voordeligste manier, helemaal als je ook beschikt over zonnepanelen. Laden bij snellaadstations is altijd wat duurder, maar kan wel handig zijn als je een langere rit moet afleggen.

Kijk hier om meer weten te komen over elektrisch rijden.

Delen via

Tags:   AC en DC laden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *