“Als rijdersauto overtuigt de Mazda CX-5 volledig” – Carnold
“Er is Mazda veel aan gelegen om het grote succes met de nieuwe CX-5 voort te zetten, en dat heeft ongetwijfeld grote druk op het technisch ontwikkelingsteam gelegd, om maar te zwijgen over de hooggespannen verwachtingen bij de consument.” Intussen rijden de eerste versies van de nieuwe CX-5 al een tijdje rond op de Nederlandse bodem dus was het volgens Carnold hoog tijd om de Mazda CX-5 eens te testen. “Als ik de CX-5 ophaal realiseer ik me dat het de eerste keer is dat ik oog in oog sta met de nieuweling. De overeenkomsten met de eerste generatie zijn sterk, maar je zult beide generaties niet met elkaar verwarren.”
Om kort te gaan: de 150 pk dieselmotor is een technisch pareltje
De gereden versie is een SKYLEASE GT met de 150 pk sterke SKYACTIV-D onder de motorkap. De dieselmotor is ook nog leverbaar in een 175 pk versie, maar die is voorbehouden aan de vierwiel aangedreven versie. “Om kort te gaan: de 150 pk dieselmotor is een technisch pareltje.” Carnold vervolgt:
“Een bijzondere vondst is de trillingsdempers in de zuigerpennen die laagfrequentie geluiden dempen. Het lijkt vergezocht, maar het toont dat Mazda een meester is in motorenbouw.”
Perfect zitcomfort
Ook scoort de Mazda CX-5 bij Carnold ook hoog qua interieur en design. “Met een lengte van 4,55 meter, een breedte van 1,59 meter en een hoogte van bijna 1,70 krijg je logischerwijs ook een geweldig ruim interieur.” In de SKYLEASE GT zijn beide voorstoelen elektrisch verstelbaar en bij de bestuurderstoel is het mogelijk om de helling van het zitvlak te verstellen. Deze mogelijkheden geven iedereen een perfecte zitcomfort.
Carnold concludeert, “als rijdersauto overtuigt de Mazda CX-5 volledig. Maar als geheel overtuigt hij ook, elk aspect van de auto is doordacht en zorgvuldig uitgevoerd. De ruimte, het comfort, de uitrusting, het plaatje klopt gewoon.”