De Eerste Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2020. Dit betekent dat een pakket aan fiscale wijzigingen definitief wordt doorgevoerd. Ook op het gebied van autobelastingen worden in 2020 weer allerlei wijzigingen doorgevoerd. We zetten hier de belangrijkste zaken op een rij.
BPM en WLTP
Op de eerste plaats zijn per 1 juli 2020 nieuwe BPM-tarieven van kracht. Vanaf dat moment wordt het BPM-bedrag van een nieuwe personenauto berekend op basis van de CO2-uitstoot volgens de WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure).
Deze nieuwe meting voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot is realistischer dan de oude NEDC-methode, waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot van een auto per definitie hoger uitvalt. De BPM-tarieven worden daarom per 1 juli 2020 naar beneden bijgesteld, zodat de BPM-opbrengst niet stijgt als gevolg van de nieuwe testmethode.
Met de invoering van de nieuwe BPM-tarieven komt een einde aan de overgangsperiode die sinds 1 september 2018 loopt. Sinds dat moment is de WLTP-meting voor nieuwe auto’s verplicht, maar in Nederland wordt de BPM nog berekend op basis van de oude NEDC-cijfers. Tot 1 juli 2020 wordt de CO2-waarde van een ‘WLTP-auto’ daarom nog teruggerekend naar een NEDC-waarde, die in de autobranche ‘NEDC 2.0’ genoemd wordt.
BPM-tabel
De BPM van een nieuwe auto wordt berekend aan de hand van een vaste voet en een variabele toeslag per gram CO2. De BPM-tarieven voor benzine- en dieselauto’s zijn gelijk, waarbij voor diesel nog wel een extra dieseltoeslag van kracht is. Voor plug-in hybrides gelden afwijkende BPM-tarieven en volledig elektrische auto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van BPM. Auto’s met een af fabriek aardgas- of lpg-installatie worden behandeld als benzineauto’s.
BPM-tarieven benzine en diesel: 1 jan t/m 30 jun 2020 (NEDC 2.0)
Vaste voet: € 366
Toeslag per gram CO2/km:
Schijf 1 | 1-68 g/km: € 2
Schijf 2 | 69-91 g/km: € 59
Schijf 3 | 92-133 g/km: € 129
Schijf 4 | 134-150 g/km: € 212
Schijf 5 | >151 g/km: € 424
BPM-tarieven benzine en diesel: 1 jul t/m 31 dec 2020 (WLTP)
Vaste voet: € 366
Toeslag per gram CO2/km:
Schijf 1 | 1-90 g/km: € 1
Schijf 2 | 91-116 g/km: € 57
Schijf 3 | 117-162 g/km: € 124
Schijf 4 | 163-180 g/km: € 204
Schijf 5 | >181 g/km: € 408
Dieseltoeslag: 1 jan t/m 30 jun 2020 (NEDC 2.0)
CO2 -startgrens: 59 g/km
Toeslag per gram CO2: € 88,43
Dieseltoeslag: 1 jul t/m 31 dec 2020 (WLTP)
CO2-startgrens: 80 g/km
Toeslag per gram CO2: € 78,82
Dieseltoeslag niet voor Mazda Skyactiv-X
Volgens de ‘Wet BPM 1992’ geldt een toeslag voor personenauto’s en bestelauto’s die worden aangedreven door een motor met compressieontsteking, zoals een dieselmotor. Deze dieseltoeslag geldt ter compensatie van het accijnsvoordeel dat auto’s met een dieselmotor hebben ten opzichte van auto’s met een benzinemotor.
Maar Mazda is de enige fabrikant die een benzinemotor levert met compressieontsteking: de revolutionaire Skyactiv-X motor. Speciaal voor Mazda is de wet nu aangepast, zodat de dieseltoeslag niet geldt voor deze motor. De Mazda-modellen met Skyactiv-X motor profiteren immers niet van het lagere accijnstarief van diesel. Als bestuurder profiteer je wél van 180 pk vermogen in combinatie met een uitzonderlijk lage CO2-uitstoot vanaf 96 g/km.
Motorrijtuigenbelasting
Volledig elektrisch aangedreven auto’s zijn in 2020 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb). Dat is al sinds 2017 en blijft zo tot en met 2024. Om elektrisch rijden nog verder te stimuleren, blijft ook het zogenoemde halftarief voor plug-in hybrides van kracht. Eigenaren van een plug-in hybride betalen tot en met 2024 slechts 50% van het oorspronkelijke mrb-tarief.
Bijtelling voor privégebruik auto van de zaak
Wie een auto van de zaak ter beschikking heeft en daarmee op jaarbasis meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden rijdt, moet daarvoor belasting betalen. De Belastingdienst beschouwt het privégebruik van een zakenauto namelijk als ‘loon in natura’.
Als je een auto van de zaak ook privé gebruikt, wordt een percentage van de catalogusprijs van die auto bij het brutoloon opgeteld, beter bekend als bijtelling. De vergoeding voor het rijden in een zakenauto wordt afgedragen in de vorm van inkomstenbelasting.
Voor elke auto met een verbrandingsmotor geldt een bijtelling van 22%. De bijtelling voor een volledig elektrische auto is per 1 januari 2020 gestegen van 4% naar 8%. Dit percentage geldt echter alleen voor een catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Bij duurdere modellen wordt over het resterende bedrag boven de 45.000 euro een bijtelling van 22% geheven. Die grens lag in 2019 nog op 50.000 euro.