Autovisie test de nieuwe Mazda6
De nieuwe Mazda6 is nu al enkele weken op de weg te bewonderen dus vond Autovisie het tijd voor een test. Wat vinden ze van ons nieuwe vlaggenschip?
‘Clean en strak bleef het thema, goede ergonomie het hoofddoel. Qua materiaalgebruik en afwerking zijn flinke stappen richting premium gezet.’
Bij de nieuwe Mazda6 zijn we opnieuw gaan kijken naar de materialen waar we het interieur mee maken. Hierbij is gekeken naar de kunst van het weglaten waardoor er voor rustigere materialen is gekozen, zoals Japans Sen-hout en Nappa leder.
Rijgedrag
Over het rijgedrag is Autovisie te spreken: ‘Rijdt hij nog zo lekker? Beter dan ooit. Het was al een van de best sturende auto’s in zijn segment, na een make-over van het onderstel is hij vooral meer allround geworden.’
‘Dempers, rubbers, bussen: alles werd onder de loep genomen, met als resultaat een auto die niets aan dynamiek heeft ingeleverd, maar veel beter is geworden in het verwerken van imperfecties van het wegdek.’ Het SKYACTIV onderstel van de nieuwe Mazda6 is op vele punten verbeterd waardoor hij nog soepeler en stiller over de weg beweegt.
‘De besturing bleef goed, met een fijn gewicht en weinig speling. Dat de zitpositie daarbij optimaal is, met stuur, pook en pedalen op de plekken waar ze horen, is een bonus.’
Bij Mazda ontwerpen we de auto’s met de bestuurder als uitgangspunt. Het doel is dat er nooit gezocht hoeft te worden naar de functies, maar dat ze precies zitten op de plaats waar je ze verwacht.
De motoren van de Nieuwe Mazda6 zijn de bekende maar verbeterde SKYACTIV motoren. ‘Ze in het ideale toerenbereik houden, is een waar plezier met de strak en kort schakelende zesbakken.
Vanwege de lage compressie draaien ze lekker licht en maken ze probleemloos veel toeren. Je hebt nauwelijks door dat je met een diesel rijdt.’
De motoren zijn getest volgens de nieuwe WLTP testcyclus. Hierbij worden de auto’s aan meer realistischere testen onderworpen.
Eindoordeel
‘Eindoordeel: De al goede Mazda6 is op veel punten waarop hij tekortschoot verbeterd. Voor degene die lekker rijden hoog op de prioriteitenlijst heeft staan, is het dé keus in het sub-premium D-segment.’
Benieuwd naar de Nieuwe Mazda6? Het is altijd mogelijk een proefrit aan te vragen.