Autozine: Het nieuwe normaal
De Mazda MX-30, die dit najaar op de Nederlandse markt zal verschijnen, is recent getest door de pers. De journalisten van Autozine hebben ook de mogelijkheid gekregen om de auto te testen. Hieronder kun je lezen wat ze er van vonden.
Autozine schrijft dat elektrische auto’s zich met hun technieken onderscheiden. De grootste hoofdstukken bij het ontwikkelen van een EV zijn het bereik, de prestaties en de accu-capaciteit. Daarna komen pas zaken als ruimte, comfort en veiligheid. Dit is vaak zo omdat de EV-onderwerpen belangrijk zijn voor de technici, maar voor de automobilist spelen andere zaken.
“Daarom heeft Mazda de ontwikkeling van de MX-30 anders aangepakt. De ontwerpers zijn begonnen met gesprekken met klanten. Daarbij werd niet gevraagd wat voor auto zij wilden, maar wat het probleem was die met de auto moest worden opgelost. Om de wensen heen, werd vervolgens een auto ontworpen. Daarbij werd bovendien rekening gehouden met de milieuvriendelijkheid vanaf de productie tot het einde van de levensduur van de auto.”
Eerste EV
“Omdat de MX-30 voor veel kopers de eerste elektrische auto zal zijn, wilde Mazda de drempel zo laag mogelijk leggen. Daarom is niet gekozen voor een futuristisch ontwerp uit de windtunnel, maar juist voor een stoere uitstraling. De MX-30 is een SUV, omdat er veel vraag was naar een eenvoudige instap en hoge zit. Dankzij elementen zoals het dak in een contrasterende kleur en de dik aangezette beschermranden aan de zijkant lijkt de MX-30 minder hoog. De achterportieren openen tegen de rijrichting in en een B-stijl ontbreekt. Daardoor oogt de MX-30 als een driedeurs coupé, terwijl de toegang tot het interieur juist ruimer is.”
De MX-30 is ontwikkeld met een duidelijke visie op milieu en het materiaalgebruik. Daarom is bij de bouw van de MX-30 gebruik gemaakt van gerecycled materiaal en vegan-leder. “Het interieur is vernieuwend, maar tegelijkertijd vertrouwd. Zo is de MX-30 aan het einde van de levenscyclus 95% recyclebaar en zijn waar mogelijk gerecyclede materialen toegepast. Zo maakt Mazda gebruik van vegan-leder, waarmee volgens de fabrikant al meer voor het milieu wordt bereikt dan met vele duizenden kilometers elektrisch rijden. Het grijze deel van de bekleding is gemaakt uit gerecyclede PET-flessen. Let ook op het gebruik van kurk in de middentunnel en op de deurpanelen: dat is een hint naar de herkomst van Mazda, dat ooit begon als kurkfabrikant. Niet ondanks, maar juist dankzij deze materialen is de sfeer in het interieur warm en uitnodigend.”
De batterij
De batterij van de Mazda MX-30 is klein, maar met een reden. Naast het feit dat de batterij lichter is, en dus minder belastend voor het milieu, is er onderzoek geweest naar het rijgedrag van de gemiddelde Europeaan. Mensen rijden vaak slechts 60 kilometer (of zelfs minder) per dag.
“Op papier kan de MX-30 op een volle accu 200 km (WLTP) afleggen. Tijdens de testrit, onder gunstige weersomstandigheden maar met een baldadige rijstijl, was dit zelfs iets meer dan 200 km. Indien thuis kan worden geladen is dat ruim voldoende.”
“De relatief kleine batterij zorgt voor een lagere aanschafprijs, maar het grootste voordeel is het superieure weggedrag. De MX-30 is weliswaar zwaarder dan een vergelijkbare SUV met verbrandingsmotor, maar het extra gewicht bevindt zich op de ideale plek: centraal onder de auto.”
Als conclusie roemt Autozine nogmaals de visie van Mazda op het ontwikkelen van een elektrische auto. “Mazda is daarom begonnen om de wensen en eisen van de klant in kaart te brengen en heeft daar een auto omheen gebouwd. Bovendien heeft Mazda niet alleen gekeken naar de milieubelasting tijdens de gebruiksduur van de auto, maar vanaf de productie tot het einde van de levensduur. Het resultaat is een praktische gezinsauto met een ongebruikelijk kleine batterij.”
Wil je de Mazda MX-30 zelf ervaren? Dit najaar staat hij bij je Mazda dealer. Als je hem eerder wilt bewonderen kan je nu al een proefrit reserveren. Het volledige artikel van Autozine is hier te vinden.