Door de historisch hoge brandstofprijzen heeft het brandstofverbruik van de auto nog nooit zo veel impact gehad op de maandelijkse autokosten. Veel particulieren en ondernemers hebben hierdoor extra pijn in hun portemonnee en zoeken naar passende oplossingen om de kosten te verlagen. Lees hier waarom de overstap naar een Mazda2 Hybrid juist nu aantrekkelijk is.
Met een adviesprijs van zo’n € 2,25 per liter was benzine op 1 april 2022 maar liefst € 0,49 per liter duurder dan op 1 april 2021. Nederland staat zelfs in de top-10 van duurste benzinelanden ter wereld. Voor een volle tank benzine ben je al gauw € 20 tot € 30 duurder uit dan een jaar geleden.
De tijdelijke accijnsverlaging van € 0,173 per liter benzine heeft de pijn misschien iets verzacht, maar door de huidige geopolitieke ontwikkelingen en aanhoudende onrust op de oliemarkt wordt er voorlopig geen grote prijsdaling verwacht. Marktanalisten denken dat de adviesprijs van benzine dit jaar helemaal niet onder de € 2 daalt. Kortom: overstappen naar een extra zuinige auto loont nu meer dan ooit.
Je bespaart het meeste door over te stappen naar een volledig elektrische auto (EV). Echter biedt een EV niet voor iedereen uitkomst vanwege de beperkte actieradius en/of de hogere aanschafprijs. Met een plug-in hybride (PHEV) kun je ook veel brandstof besparen, maar ook die moet je regelmatig opladen. Bovendien worden er vooralsnog alleen PHEV’s aangeboden in hogere autosegmenten, waardoor een plug-in hybride mogelijk niet aansluit op de behoeften of het budget.
Zelfladende hybridetechnologie
Met de nieuwe Mazda2 Hybrid heeft Mazda de ideale tussenoplossing. Dit model wordt aangedreven door de nieuwste ‘zelfladende’ hybridetechnologie waarmee deels elektrisch kan worden gereden. En dat terwijl je zelf geen batterij hoeft op te laden. Je hoeft dus geen rekening te houden met extra laadkosten, de resterende actieradius en de beschikbaarheid van laadpunten. De batterij wordt namelijk opgeladen door de energie die vrijkomt tijdens het remmen en uitrollen. Je hoeft alleen te stoppen om benzine te tanken.
De Mazda2 Hybrid is een volledige hybride met een speciaal ontwikkelde, extra zuinige 1,5-liter driecilinder benzinemotor die optimaal samenwerkt met een elektromotor. Mits de batterij voldoende is opgeladen, rijdt de auto vanuit stilstand tot een snelheid van 40 à 50 km/u volledig elektrisch. Daarna springt automatisch de benzinemotor bij, die tot een snelheid van 130 km/u nog steeds wordt ondersteund door de elektromotor. Bij een behoudende rijstijl kan de Mazda2 Hybrid in bepaalde situaties zelfs ook op de snelweg elektrisch rijden.
Bespaar honderden euro’s per jaar
Hoe zuinig de Mazda2 Hybrid daadwerkelijk rijdt, is dus deels afhankelijk of je veel in de stad rijdt, of juist veel op de snelweg. Maar dat het brandstofverbruik van deze hybrideauto aanzienlijk lager is dan dat van een vergelijkbare benzineauto, staat buiten kijf.
Volgens de officiële test (WLTP) verbruikt de Mazda2 Hybrid gemiddeld 3,8 l/100 km, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 87 g/km. Als je dat afzet tegen een benzineauto uit dezelfde klasse, met vergelijkbare prestaties, een automaat en een gangbaar WLTP-verbruik van 6,0 l/100 km, dan kun je met de Mazda2 Hybrid honderden euro’s aan brandstofkosten per jaar besparen.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat de lagere brandstofkosten gecompenseerd worden door de hogere aanschafprijs. Doordat de BPM van een nieuwe auto is gebaseerd op de CO2-uitstoot, wordt de Mazda2 Hybrid relatief laag belast. De prijzen beginnen bij € 22.890 en lopen op tot € 28.690 voor de meest luxe uitvoering. De Mazda2 Hybrid vergt dus geen extra investering ten opzichte van een vergelijkbare auto zonder hybridetechniek. Dat geldt ook voor de leaseprijzen, waardoor de lagere brandstofkosten direct een positieve invloed hebben op de totale autokosten.