Technologie 20-10-22 | 1187 keer gezien

De Plug-in Hybride: het beste van twee werelden

plug-in hybride CX-60

De toekomst van autorijden is ‘zero-emission’, maar er moet nog veel gebeuren voordat we allemaal in een elektrische auto rijden. Een beperkte actieradius, lange laadtijden en onvoldoende laadmogelijkheden zijn veelgehoorde argumenten om nog niet over te stappen naar een elektrische auto. Gelukkig is er een tussenoplossing die het beste van twee werelden biedt: de plug-in hybride.

Hoe werkt een plug-in hybride?

Een plug-in hybride – ook wel PHEV genoemd als afkorting van Plug-in Hybrid Electric Vehicle – kent veel overeenkomsten met een reguliere hybrideauto. Beide varianten hebben zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor die optimaal samenwerken voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Het grote verschil zit in het woord ‘plug-in’. In tegenstelling tot een hybrideauto (HEV) die zelf zijn batterij oplaadt door energie terug te winnen tijdens vertragen en remmen, moet je bij een plug-in hybride een laadkabel ‘inpluggen’ om de batterij op te laden.

Grotere rol voor elektrisch

Dat je de batterij van een plug-in hybride moet opladen bij een laadpunt, komt doordat die aanzienlijk groter is dan bij een reguliere hybrideauto. Tijdens het rijden kan nooit voldoende stroom worden gegenereerd, door vertragen en remmen, om de batterij van een plug-in hybride volledig op te laden.

In de batterij van een plug-in hybride kan zelfs zodanig veel energie worden opgeslagen, dat je over een grotere afstand en op hogere snelheden volledig elektrisch kunt rijden. Hoe lang de plug-in hybride dat volhoudt, is afhankelijk van de batterijcapaciteit en het type auto.

Bij de Mazda CX-60 – de eerste plug-in hybride van Mazda – kun je met een volgeladen batterij tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Als de batterij leeg raakt, schakelt het aandrijfsysteem automatisch over naar de hybridemodus, waarbij de benzinemotor en elektromotor samenwerken. Ook in deze modus wordt de batterij tijdens het remmen en vertragen steeds een beetje opgeladen.

Zuinig en krachtig

Een plug-in hybride biedt dus feitelijk het beste van twee werelden: veel ritten kun je volledig elektrisch en dus emissievrij afleggen, maar als je een lange rit moet rijden of er geen laadpunt in de buurt is, kun je gewoon door op de benzinemotor.

Een prettige bijkomstigheid van een plug-in hybride is dat je door de combinatie van een elektro- en benzinemotor niet alleen zuinig rijdt, maar ook veel vermogen en koppel tot je beschikking hebt. Zo levert de plug-in hybride aandrijflijn van de Mazda CX-60 een gecombineerd vermogen van 240 kW (327 pk) en een koppel van 500 Nm.

Behalve dat de auto hiermee garant staat voor sportieve prestaties, is de CX-60 ook een capabele en veilige trekauto. De plug-in hybride SUV heeft namelijk standaard vierwielaandrijving en een maximum trekgewicht van 2.500 kg, ideaal voor het trekken van een caravan, paardentrailer of andere aanhanger.

Financiële voordelen plug-in hybride

Wie kiest voor een plug-in hybride profiteert ook van enkele fiscale voordelen. Dat begint al bij de consumentenprijs. Die bestaat in Nederland voor een deel uit BPM, die vervolgens is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Voor een plug-in hybride met een CO2-uitstoot van slechts 33 g/km, zoals de Mazda CX-60, betaal je dan ook relatief weinig BPM. Hierdoor zijn plug-in hybrides in ons land doorgaans gelijk geprijsd of zelfs voordeliger dan een vergelijkbaar benzinemodel zonder hybridetechniek, terwijl ze meestal krachtiger zijn en veel meer geavanceerde technologie aan boord hebben.

Behalve het BPM-voordeel komen plug-in hybrides ook in aanmerking voor een halvering van de wegenbelasting. Dit halftarief is alleen van toepassing als de auto minder dan 50 gram CO2/km uitstoot, zoals de CX-60 dus. Voor een plug-in hybride geldt tot en met 2024 een korting van 50% op de wegenbelasting. In 2025 wordt die korting 25% en vanaf 2026 houdt het voordeel op.

Goed gebruik van plug-in hybride

Een plug-in hybride komt alleen optimaal tot zijn recht als je de batterij zo vaak mogelijk oplaadt bij een laadpunt. Alleen dan rijd je het vaakst elektrisch en bespaar je de meeste benzine en uitstoot. Als je de batterij onvoldoende oplaadt en de aandrijving vooral overlaat aan de benzinemotor, zul je flink nadeel ondervinden van het extra gewicht van het plug-in hybridesysteem (lees: hoog brandstofverbruik).

Maar eerlijk is eerlijk, dan moet er wel de gelegenheid zijn om de auto op te laden en het moet passen bij de situatie en de wensen van de gebruiker. Voor wie niet wil opladen, maar wel wil profiteren van lage brandstofkosten dankzij de nieuwste elektrificatietechnologie, dan is een hybride of mild hybride wellicht een interessante keuze.

Delen via

Tags:   elektrisch rijden

  • Jean Wouters schreef:

    Fijne auto alleen jammer dat continu melding krijgt dat de 12 volt accu moet worden opgeladen.

  • Marc schreef:

    Het eerlijke verhaal.

    Met 63 km elektrische actieradius beloven en maar 36 km in de praktijk leveren (bij +10C) valt deze keuze toch wat tegen Mazda Nederland

    Zuinig rijden is in de praktijk 1:13.

    En de 327pk en 500nm heb je alleen tot je beschikking wanneer er voldoende batterij aanwezig is. De systemen weken helaas zo dat hij eerst de batterij volledig leegrijdt waarna je die PKs niet meer tot je beschikking hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *