Auto’s shoppen blijft altijd lastig, gelukkig zijn er altijd mensen die je graag een handje helpen in de keuze voor een auto. Deze keer is dat de redactie van Rijtesten.nl. Zij testen de Mazda3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive. De Sportive uitvoering bevindt zich qua motoriseriing en uitrustingniveau in het midden van het aanbod. Maar is deze Mazda3 sportive ook de goede middenweg?
Exterieur
Rijtesten.nl heeft een week lang gereden met de Mazda3 sportive met de exterieurkleur ‘’Polymetal Gray’’.
”De kleur lijkt in eerste instantie misschien makkelijk op te gaan in het 50 tinten grijze verkeer van ons land, maar in de zon geeft de metallic afwerking diepte en oogt het geheel imposanter dan je zou denken.”
Rijtesten.nl
Over het uiterlijk van deze Mazda3 is Rijtesten erg positief. Deze Hatchback heeft 18’’ lichtmetalen velgen welke donker getint zijn. De tint van de wielen sluit goed aan bij de lakkleur en zorgt ervoor dat de Mazda3 Sportive er ook echt sportief uit ziet. Het Kodo design van de Mazda vindt Rijtesten een imposante manier van vormgeven. Zowel de voor- als achterkant oogt erg strak en dynamisch. Maar ook de grote grille, de platte koplampen, de smalle achterruit en rondvormige achterlichten dragen bij aan de unieke en karakteristieke uitstraling van de Mazda3. De eigenzinnigheid van het merk is ook terug te zien. De Mazda3 heeft namelijk geheel tegen de trend in twee echte uitlaten die fraai ogen, maar ook prima klinken.
Interieur
Het interieur van de Mazda3 wordt standaard opgeleverd in zwart stof. Wat fellere accenten hadden hier niet misplaatst geweest volgens Rijtesten, om zo de sportiviteit nog meer te benadrukken. De middenconsole is in pianolak zwart afgewerkt en ziet er mooi uit. Wel is dit wat gevoelig voor krassen en vingerafdrukken. Een ander sterk punt van Mazda is het dashboard, deze biedt enkel knoppen die je daadwerkelijk gebruikt.
‘’ Het analoge gevoel beïnvloedt de band tussen bestuurder en auto in positieve zin, maar ook de afwerking is op niveau.’’
Rijtesten.nl
Het interieur en het materiaalgebruik van Mazda oogt en voelt hoogstaand, ook draagt de kwaliteit actief bij aan het comfort in de Mazda3. Met het praktische aspect van het interieur scoort de Mazda3 nog meer punten. De stoelen zitten goed en bieden prima lichamelijke ondersteuning. Wat betreft de binnenruimte is de Mazda3 één van de sterkere opties binnen het segment.
‘’ De Mazda is een auto die je als het ware aantrekt. Je neemt je positie in achter het stuur en je hebt het gevoel dat je de wereld aankan. Het stuur en de versnellingspook liggen altijd goed in de hand, waardoor je zelfverzekerd je reis kan afleggen.’’
Rijtesten.nl
Rijplezier
‘’Bij Mazda draait het rijden om de synergie tussen de auto en de bestuurder en dat is te merken vanaf het moment dat je achter het stuur plaatsneemt. Door de uitstekende zitpositie voel je je direct verbonden met de auto en dat neemt tijdens het rijden alleen maar toe. Je voelt alles wat de auto doet en hoe de auto reageert op de input van de bestuurder. De Mazda 3 doet alles direct en onvervalst. Het stuurgedrag, gasrespons en schakelwegen zijn allen zeer direct en geven de bestuurder het gevoel van totale controle.’’
Rijtesten.nl
De Mazda3 is qua rijden een veelzijdige auto. Je kunt er zowel goed sportief mee rijden als langere afstanden. Het valt vooral op hoe stil de auto is op hogere snelheden. Het fijne stuurgedrag en de atmosferische krachtbron tijdens het schakelen zorgt voor een lach van oor tot oor volgens Rijtesten. De E-Skyactiv G motor met 150pk is een fijne krachtbron. Onder in de toeren komt hij wat lastig op gang maar daarna komt hij zonder moeite vooruit. Qua rijden is het dus genieten geblazen.
Het verbruik van de Mazda3 was ook niet verkeerd. Rijtesten reed 723 kilometer op één tank met een gemiddeld verbruik van zes liter op 100km. En dat zonder bewust zuinig te rijden. Dit heeft te maken Mazda’s eigen motortechniek: Skyactiv. De Skyactiv motoren hebben een hoge compressieverhouding, waardoor zeer efficiënt gebruik wordt gemaakt van de brandstof. Daarnaast zijn de motoren hedendaags ook voorzien van Mild Hybrid techniek en cilinderuitschakeling.
Uitrusting
De Mazda3 is standaard rijk uitgerust. De Sportive is in feite een Comfort uitvoering voorzien van een aantal extra’s tegen een scherpe prijs. Met andere uitrustingen en verschillende pakketten kan je erg veel kanten op met de Mazda3, maar je bent al vrij snel voorzien van meer dan genoeg opties.
De stoelverwarming wordt goed heet en werkt beter dan de stuurwielverwarming. De adaptieve cruise control is in de basis een fijn werkend systeem dat snel oppakt en goed meekomt in het verkeer. De dodehoek sensor is een goede toevoeging gezien de forse C-stijl. Samen met de ver naar buitenstaande buitenspiegels zorgt dit ervoor dat je zorgeloos kunt rijden. Het multimediasysteem laat zich gemakkelijk en intuïtief bedienen, omdat alles zich op de plek bevindt waar je het mag verwachten. En ook de integratie met Apple Carplay werkt prima.
Bekijk hier wat er veranderd is aan de Mazda3 modeljaar 2022.