- Compact model met benzinemotor behaalt score die alleen wordt overtroffen door BEV’s en PHEV’s
- Het gemiddelde verbruik en de CO2-emissie wijken minimaal af van de officiële WLTP-cijfers
- De nieuwe Mazda2 2022 die recentelijk zijn debuut maakte, verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met nog eens 10 procent.
Green NCAP heeft de Mazda2 met Skyactiv-G 1.5-motor beoordeeld met 3,5 sterren voor brandstofefficiëntie en emissies. Met dit resultaat behoort de geteste 55 kW/75 pk versie van Mazda’s bekroonde B-segment model tot een zeer exclusieve club van auto’s met verbrandingsmotor.
“Dit soort resultaten maken duidelijk dat we op de goede weg zijn bij Mazda met onze strategie om de interne verbranding te blijven verbeteren en op die manier de daadwerkelijke milieu-impact van onze modellen te verminderen”, zegt Heiko Strietzel, Powertrain Manager bij Mazda Motor Europe. “Het maakt deel uit van onze aanpak met meerdere oplossingen die verschillende vormen van aandrijving omvat waarbij, zoals altijd, alles in het werk wordt gesteld om elke mogelijke gram gewicht te besparen.”
Het aantrekkelijke compacte model van Mazda, dat zowel licht en responsief als efficiënt is, is één van de slechts drie auto’s met verbrandingsmotor zonder volledig hybridesysteem die 3,5 sterren krijgen. Alleen batterij-elektrische (BEV) en plug-in elektrische modellen (PHEV) hebben een hogere Green NCAP-beoordeling gekregen.
“We feliciteren Mazda met de indrukwekkende prestaties, vooral wat betreft de brandstofefficiëntie”, verklaarde Aleksandar Damyanov van Green NCAP. Naast de goede kilometerprestaties benadrukte de organisatie de lage uitstoot van verontreinigende stoffen door de Mazda2, waarbij werd opgemerkt dat het compacte model nog beter zou hebben gescoord als hij was uitgerust met een benzine-partikelfilter.
De nieuwe versie is nog efficiënter
De nieuwste 55 kW/75 pk sterke versie van de Mazda2 2022 die momenteel in Europa op de markt wordt gebracht, beschikt over een Skyactiv-G benzinemotor met nieuwe technologie en een hogere compressieverhouding (15:1 vs. 13:1). Daarmee heeft Mazda het brandstofverbruik en de CO2-emissie met ongeveer 10 procent verlaagd in vergelijking met het geteste model. En dit ondanks het ontbreken van het Mazda M Hybrid-systeem, terwijl het koppel ook met 6 procent is verhoogd. De officiële cijfers van Mazda zijn ook in de praktijk opmerkelijk accuraat: het gemiddelde verbruik van de Mazda2 lag tijdens de Green NCAP-tests slechts een fractie hoger dan het officiële WLTP-cijfer voor de gecombineerde cyclus.
Green NCAP is een initiatief van veiligheidsbeoordelingsorganisatie Euro NCAP en is een erkenning voor autofabrikanten van wie de modellen op het vlak van efficiëntie en uitlaatemissies de minimumvereisten overtreffen. Dit wordt beoordeeld aan de hand van een aantal tests op de weg en in het lab die een aantal realistische rijsituaties weerspiegelen, waaronder:
- extreme temperaturen (van -7°C tot +35°C),
- hoogtes tot 1.200 meter,
- korte ritten,
- zware ladingen,
- rijden met hogere snelheid op snelwegen.
De sterrenscore geeft de gemiddelde resultaten op drie gebieden aan: energie-efficiëntie, verontreinigingsniveaus en de uitstoot van broeikasgassen.
Mazda2 op de Nederlandse markt
De vernieuwde Mazda2 is in Nederland beschikbaar met 75 pk of 90 pk [1]. Met een gecombineerd verbruik van 4,8l per 100kmen een CO2 uitstoot van 109gr voor de handgeschakelde uitvoeringen van de Skyactiv-G 75 en Skyactiv-G 90 hebben beide motoren een groen A-energielabel. Tegelijkertijd biedt de krachtige 1.5-liter viercilinder meer en eerder koppel, wat ervoor zorgt dat het vermogen van 75 pk of 90 pk breder beschikbaar is.
Ook de automatische transmissie, altijd als 90pk uitgevoerd, is met een gecombineerd verbruik van 5,4l per 100km en een CO2 uitstoot van 122gr zuiniger dan voorheen en heeft een groen B-energielabel.
De Mazda2 75 pk is in Nederland verkrijgbaar als Standaard- en Comfort-uitvoering. De Mazda2 met 90 pk is tevens verkrijgbaar als Sportive-, Luxury- of Signature-uitvoering.
[1] Gemiddeld verbruik Mazda2 2022 van 4,8 tot 5,4 liter per 100 km / van 20,8 tot 18,5 km per liter / CO2-uitstoot van 109 tot 122 g/km. Gehomologeerd volgens de nieuwe typegoedkeuringsprocedure WLTP (verordening EU 2017/1151; verordening EG 715/2007). De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek. De WLTP-waarden zijn de basis voor het bepalen van de BPM-toeslag.