Nieuws 22-12-25

Groen licht voor lagere bijtelling elektrische auto in 2026

De plannen om elektrische auto’s vanaf 2026 volledig gelijk te belasten aan benzinemodellen zijn voorlopig van de baan. De Eerste Kamer en Tweede Kamer hebben ingestemd met een amendement dat het fiscale voordeel voor zakelijke rijders met een elektrische auto verlengt én aanpast. Daarmee blijft er in 2026 en 2027 een verlaagd bijtellingspercentage bestaan voor volledig elektrische auto’s. Juist in die jaren biedt dat de zakelijke markt meer duidelijkheid en voorkomt het een abrupte overgang naar het volledige tarief van 22 procent.

Geleidelijke overgang naar 22 procent

De uiteindelijke richting verandert niet: elektrische auto’s gaan op termijn naar hetzelfde bijtellingspercentage als auto’s met een verbrandingsmotor. Wel kiezen de Eerste Kamer en Tweede Kamer voor een gefaseerde aanpak. In plaats van een directe overstap naar 22 procent in 2026, krijgen elektrische modellen in de overgangsjaren nog een beperkte korting op het bijtellingstarief.

Bijtelling in 2026: 18 procent tot 30.000 euro

Het goedgekeurde voorstel houdt het volgende in: in 2026 geldt voor elektrische auto’s – zoals de 100% elektrische Mazda6e met een actieradius tot wel 552 kilometer* – een bijtellingspercentage van 18 procent over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Dat is vier procentpunt lager dan het reguliere tarief van 22 procent. Het maximale fiscale voordeel bedraagt daarmee 1.200 euro. Over het deel van de cataloguswaarde boven de 30.000 euro blijft het standaardtarief van toepassing: 22 procent dus. Je rijdt de volledig nieuwe Mazda6e in 2026 al vanaf 250 euro bijtelling per maand.

Bijtelling in 2027: verdere afbouw van het voordeel

In 2027 wordt het voordeel verder afgebouwd. Dan geldt een bijtelling van 20 procent over de eerste 30.000 euro, wat neerkomt op een maximaal voordeel van 600 euro. De rest van de systematiek blijft gelijk aan die van 2026.

Vanaf 2028 geen korting meer

Volgens de huidige plannen verdwijnen de kortingen per 1 januari 2028 volledig. Elektrische auto’s vallen vanaf dat moment volledig onder het reguliere bijtellingspercentage van 22 procent, zonder uitzonderingen.

Vijf jaar vast bij aanschaf

Voor zakelijke rijders die in 2026 of 2027 een elektrische auto op kenteken zetten, blijft het bijtellingspercentage opnieuw vijf jaar vaststaan. Dat maakt het moment van bestellen en registreren opnieuw relevant, met name voor leaserijders die op korte termijn mogen overstappen naar een andere auto.

Waarom deze keuze?

Deze gekozen aanpak voorkomt dat elektrische auto’s in één keer zwaarder worden belast dan benzinemodellen. Met name kleinere elektrische auto’s hebben nog altijd een hogere aanschafprijs dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. In het oorspronkelijke Belastingplan 2026 dreigde het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in één stap naar 22 procent te gaan. Door de overgang via 18 procent in 2026 en 20 procent in 2027 ontstaat volgens de politiek een meer geleidelijk pad richting fiscale gelijkstelling.

* Mazda6e 2025 vanaf € 44.990. Elektrisch verbruik Mazda6e 2025 van 16,5 – 16,6 kWh per 100 km / CO2-uitstoot 0 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde verbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de WLTP- testmethodiek. Genoemde prijzen zijn incl. BPM, BTW en kosten rijklaar maken, excl. metallic/mica lak en opties. Wij kunnen niet garanderen dat alle configuratiemogelijkheden beschikbaar zijn voor levering in 2025, informeer bij de Mazda-dealer naar de meest actuele informatie, beschikbaarheid en actievoorwaarden. Het introductievoordeel is geldig voor particuliere/zakelijke aanschaf met aankoopdatum tussen 16 december 2025 t/m 31 maart 2026, uiterste registratiedatum 31 maart 2026. Het afgebeelde model kan verschillen van de daadwerkelijke specificaties. Prijswijzigingen zijn voorbehouden.

Delen via

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *