Wij zijn ervan overtuigd dat rijden leuk wordt als je je één voelt met je Mazda. Dat komt voort uit het principe “Jinba Ittai” of “paard en ruiter zijn één”. We willen dan ook het rijgedrag dat je terug vindt in de Mazda MX-5, een gevoel van puur rijden, overbrengen in al onze modellen. En de koppeling speelt daarin een hele grote rol.
Schakelen moet makkelijk gaan
Het gevoel dat je krijgt als je schakelt luistert heel nauw. Het zijn subtiele dingen die ervoor zorgen dat het “fijn schakelen” is. Wat de koppeling in een Mazda anders maakt dan die van anderen zit hem dan ook in de details.
Materiaalgebruik
Zo wordt de koppeling voorzien van verschillende materialen om de weerstand bij het schakelen precies goed te krijgen. De koppelingsplaat wordt voorzien van verschillende materialen die zorgen voor de optimale wrijving tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat. Het vliegwiel is het deel van de motor dat reageert op de koppeling. Als je in zijn vrij staat, raakt de koppelingsplaat het vliegwiel niet en als de koppelingspook in een versnelling staat, raakt de koppelingsplaat het vliegwiel. Rijeigenschappen zoals stabiliteit zitten hem in het “recept” van de materialen die op de koppelingsplaat zitten.
Schakelen volgens Mazda is het moeiteloos bewegen van de koppelingspook en de auto die precies zo reageert als je zou verwachten. Dat gevoel bereiken we door de aanpassingen aan onze koppelingen, maar ook onze automatische transmissie.
De “cushioning plate” hier zichtbaar in het rode kader, zorgt ervoor dat als de koppelingsplaat het vliegwiel raakt en de wrijving niet te hoog wordt, als een soort buffer. | Aan de koppelingsplaat worden verschillende materialen toegevoegd, zodat de wrijving optimaal is voor het beste rijgedrag. |