Rijplezier, Verdieping 19-07-17 | 7347 keer gezien

Het geheim van de koppeling

De koppeling van de Mazda MX-5

Wij zijn ervan overtuigd dat rijden leuk wordt als je je één voelt met je Mazda. Dat komt voort uit het principe “Jinba Ittai” of “paard en ruiter zijn één”. We willen dan ook het rijgedrag dat je terug vindt in de Mazda MX-5, een gevoel van puur rijden, overbrengen in al onze modellen. En de koppeling speelt daarin een hele grote rol.

Schakelen moet makkelijk gaan

Het gevoel dat je krijgt als je schakelt luistert heel nauw. Het zijn subtiele dingen die ervoor zorgen dat het “fijn schakelen” is. Wat de koppeling in een Mazda anders maakt dan die van anderen zit hem dan ook in de details.

Materiaalgebruik

Zo wordt de koppeling voorzien van verschillende materialen om de weerstand bij het schakelen precies goed te krijgen. De koppelingsplaat wordt voorzien van verschillende materialen die zorgen voor de optimale wrijving tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat. Het vliegwiel is het deel van de motor dat reageert op de koppeling. Als je in zijn vrij staat, raakt de koppelingsplaat het vliegwiel niet en als de koppelingspook in een versnelling staat, raakt de koppelingsplaat het vliegwiel. Rijeigenschappen zoals stabiliteit zitten hem in het “recept” van de materialen die op de koppelingsplaat zitten.

Schakelen volgens Mazda is het moeiteloos bewegen van de koppelingspook en de auto die precies zo reageert als je zou verwachten. Dat gevoel bereiken we door de aanpassingen aan onze koppelingen, maar ook onze automatische transmissie.

De “cushioning plate” hier zichtbaar in het rode kader, zorgt ervoor dat als de koppelingsplaat het vliegwiel raakt en de wrijving niet te hoog wordt, als een soort buffer. Aan de koppelingsplaat worden verschillende materialen toegevoegd, zodat de wrijving optimaal is voor het beste rijgedrag.

Delen via

  • Nicolaas schreef:
    Je reactie is in afwachting van moderatie. Dit is een voorbeeld; je reactie wordt zichtbaar nadat deze is goedgekeurd.
    Ik ben een BMW rijder en heb ik een bijna gloednieuwe Mazda 2 en Mazda CX-5 mogen rijden. De Mazda 2 heeft 0,0 gevoel in het koppelingspedaal, valt zo naar de grond, geen enkele weerstand. Heel licht materiaal. De CX-5 is een automaat, met wel erg langzame overgangen met het schakelen. Die automaat neemt rustig zijn tijd en jaagt de boel lekker in de toeren.
  • dogan schreef:

    Hallo, Hen een mazda 5 van 2006. Sinds vandaag maak ik tweede keer mee dat hij bij 100-120km zelf terug schakeld van 5 naar 4. Wat kan het zijn?

  • Harrie K schreef:

    Hallo,
    Ik heb onlangs een Mazda 3 uit 2015 gekocht met 80.000 km op de teller. Wat me opvalt is dat het schakelen hakerig gaat in vooral de 3e, 4e en 5e versnelling. In dit gaat in perioden. Het ene moment schakelt je als een mes door de boter, om even later de pook niet eens in de versnelling te krijgen. De dealer heeft de versnellingsbak olie vernieuwd en zegt dat het nu goed moet zijn, maar volgens mij ligt het probleem niet in de bak zelf maar ervoor. Fijn schakelen kun je in ieder geval nu niet.

    Heeft u enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

  • Dennis schreef:

    Er staat aardig wat technische onzin in dit stukje.
    Teveel om alleen door vertaalfoiten te komen.

    1) het vliegwiel reageert niet op de koppeling, maar is het contactvlak waar de koppeling contact mee maakt als koppelingspedaal losgelaten is, vliegwiel draait gewoon altijd met motor mee.

    2) als je in zijn vrij staat raakt de koppeling het vliegwiel wel. Alleen als je de koppeling intrapt komt de koppelingsplaat (nagenoeg) vrij van het vliegwiel.

    3) koppelingspook bestaat niet, wel een versnellingspook maar nog steeds geldt daarvoor dat die niet uitmaakt of koppelingsplaat contact maakt met vliegwiel, alleen het koppelings pedaal doet dat! Koppeling intrappen drukt hem los van vliegwiel en loslaten laat hem contact maken met vliegwiel.
    Met de versnellingspook worden alleen versnellingen of “vrij” ingeschakeld, meer niet en heeft ook geen enkele verbinding met de koppeling.

    De koppeling zorgt er voor dat de versnellingsbak wel of niet aangedreven wordt door de motor, bij pedaal los dus wel en bij pedaal ingetrapt dus niet.

    • Dafne schreef:

      Bedankt voor je reactie. Deze tekst is bedoeld voor lezers die nog weinig kennis hebben van dit vakgebied, vandaar deze woordkeuze(s).
      Als techneut is dit wellicht niet toereikend, maar in de basis is deze tekst correct geschreven.

  • D. van Es schreef:

    Goedenavond,
    Ik rij nu voor het eerst Mazda. Model is de cx3 diesel (augustus 2016). Word nu geconfronteerd met koppelingslager en daar komt nu ook nog eens het vliegwiel bij. Kosten richting 2600,00
    Kilometerstand is 125.000 toen het geluid zich voordeed, nu laten repareren op 129.500 km.
    Rij ruim 40 jaar een kleine 40.000 km per jaar maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Geen idee of dit een bekend probleem is maar wil het wel melden

  • Wil schreef:

    Mijn nieuwe cx3 schakelt hakerig om wordt dat nog beter na meer km

    • Mady van Mazda schreef:

      Beste Wil,
      Het kan inderdaad zijn dat de koppeling in het begin iets stroever schakelt dan je gewend bent. Dit verbetert zeker na meer km. Hoeveel precies is elke keer weer anders!
      We wensen je veel fijne kilometers toe in je nieuwe CX-3!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook leuk