In deze editie van Mijn Mazda & Ik: Michel Wouters over zijn werk als deskundig inspecteur asbest (Dia) en zijn keuze voor een ‘all black’ CX-60 Plug-in Hybrid met fraaie aanpassingen.

WIE BEN JE?

“Ik ben Michel Wouters, 40 lentes jong. Ik ben geboren in Amersfoort en opgegroeid in Scherpenzeel, maar vanaf m’n twintigste woon ik met veel plezier in Veenendaal.”

WAT DOE JE VOOR WERK?

“In mijn functie als Dia geef ik advies over asbestproblematiek en inspecteer ik panden op de aanwezigheid van asbesthoudend materiaal. We hebben ons gespecialiseerd in de inspectie van Rijksmonumenten. Hoe moeten we eventueel aanwezig asbest verwijderen? Welke risico’s zijn er voor de mensen die het moeten verwijderen? En kan het asbest ook blijven zitten? Een asbestvrij monument bestaat vrijwel niet, een asbestveilig monument wel. De monumentale status van het bouwwerk is vaak heiliger dan het asbest zelf. Dus we sporen asbest op en kijken hoe we alles veilig kunnen afschermen. De klanten krijgen door ons meer duidelijkheid over de risico’s dankzij een uitgebreid asbestinventarisatierapport.”

WAT VIND JE LEUK AAN JOUW FUNCTIE?

“Het speurwerk vind ik het allerleukste, dus het opsporen van het asbest zelf. Ik krijg veel energie van het helpen van mensen met een probleem dat voor hen vaak onbekend is. Het menselijke contact vind ik ook heel erg leuk. Het feit dat we vooral actief zijn in Rijksmonumenten vind ik extra bijzonder. Je krijgt veel voldoening om in die panden rond te mogen lopen. Als je er veel gevoel bij hebt, dan weet je ook hoe je het asbest moet opsporen.”

WAT DOE JE IN JE VRIJE TIJD?

“Ik ben gelukkig getrouwd en heb twee pubers, een zoon en dochter. Het gezin slokt dus ook veel tijd op, maar daar haal ik ontzettend veel voldoening uit. Verder voetbal ik met mijn zoon, ben ik actief als voetbaltrainer en doe ik graag aan kickboksen om een beetje fit te blijven. Ook ben ik actief in de schietsport.”

WELKE MAZDA RIJD JE?

“Ik ben de trotse eigenaar van een Mazda CX-60 Plug-in Hybrid. Het betreft een all black Homura-uitvoering. De auto is uit het jaar 2023 en heeft een zwart interieur. Full-options, alles erop en eraan. Ik heb achteraf nog gekozen voor een uitlaataanpassing van AutoEXE, een Mazda-tuner uit Japan. Links en rechts heeft mijn CX-60 nu twee uitlaten. De vier uitlaatmonden zijn uitgevoerd in zwart. Dat maakt de auto voor mij gewoon helemaal af.”


VANWAAR DE KEUZE VOOR MAZDA?

“Hiervoor reed ik in een stationwagen van Cupra. Dat was sportief rijden, maar ik wilde graag wat hogers en groter rijden, met meer luxe en toch ook veel vermogen. Ik heb een liefde voor auto’s. Ik heb testgereden in diverse auto’s, ook in concurrenten van de CX-60, maar de Mazda sprong er voor mij bovenuit. De auto heeft stijl, charme en de looks. De Japanners hebben er echt een mooie auto van gemaakt. Ik ben gevallen voor het complete plaatje, de power, de looks, de charme. Het was voor mij liefde op het eerste gezicht.”

WAT VIND JE BELANGRIJK IN EEN AUTO?

“Vooral ruimte vind ik ontzettend belangrijk. Ik ben zelf 1,94 meter lang, dus heb zelf ook flink wat ruimte nodig. Mijn kinderen zijn ook lang, dus die moeten achterin goed kunnen zitten. In de CX-60 is dat mogelijk. Een auto moet betrouwbaar zijn. Hij moet vooral goed aanvoelen, want ik ben een gevoelsmens. In het begin zijn er wat problemen geweest met de auto, maar die zijn allemaal keurig verholpen door Mazda en nu rijdt de auto als een zonnetje. De auto heeft bijvoorbeeld de nieuwe vering gekregen. Dat is echt een wereld van verschil. De Mazda CX-60 is een sportieve auto, echt heel anders dan een CX-5. Maar juist die sportieve wielophanging maakt de auto ook echt helemaal af. Hij stuurt lekker direct, perfect passend bij het hoge vermogen.”

“Ik ben ook erg te spreken over de stoelen. Die zitten fantastisch en bieden ook tijdens langere ritten voldoende ondersteuning aan je rug zodat je altijd uitgerust uitstapt. Verder geeft de middenconsole mij het gevoel dat je in een grote luxe auto zit. De CX-60 is voor mij ook een mobiel kantoor, want op locatie voeren we alle gegevens van een klus in op een tablet. Dat kan perfect in de CX-60. Het is daarnaast een auto waarmee ik heel goed bij mijn klanten kan komen voorrijden. Mijn klanten – vaak van natuurmonumenten en monumentenorganisaties – moeten aan verschillende milieuverantwoorde eisen voldoen, zo ook hun klanten. Wat dat betreft past de CX-60 perfect in deze wereld. Ik kom altijd elektrisch voorrijden. Ik ben fan van mooie gebouwen en mooie auto’s en in de Mazda CX-60 komt alles mooi samen.”

Welke opties of accessoires heb je gekozen en waarom?

“Mijn auto is echt full-option. Ik vind een goed geluidssysteem belangrijk. De auto heeft dus ook een Bose-audiosysteem met haarzuiver geluidskwaliteit. Ook de stoelkoeling en -verwarming vind ik erg prettig. Verder heb ik achteraf via Mazda nog een klasse 5/6 alarm laten installeren, want ik ben extreem zuinig op de auto. Ik heb ook de ramen nog extra laten blinderen. De voorruit is getint met een blauwe kameleonfolie, dat maakt hem helemaal af. Ook de logo’s zijn zwart voor en achter. Kortom: een all black uitvoering, want ook de wielen zijn zwart. Het geeft de auto een sinistere look.”

HOEVEEL KILOMETERS RIJD JE PER JAAR?

“Dat zijn er stiekem aardig wat. Ik denk dat ik de 50.000 à 60.000 kilometer aantik. Ik heb de auto sinds september 2023 in mijn bezit en zit nu al op 33.000 kilometer. De korte stukken probeer ik altijd 100% elektrisch te rijden. Voor langere afstanden rijd ik op de Recharge-modus zodat er 20% acculading overblijft. De rest rijd ik dan in de normale stand. Dat bevalt erg goed voor de langere afstanden. Als ik wat sportiever wil rijden, dan selecteer ik de Sport-stand. Over het algemeen ben ik best een sportieve rijder, mijn rechtervoet is vrij zwaar. Vooral de sprintjes en tussensprints vind ik erg lekker, maar ook het geluid is echt heel goed. De auto heeft een beetje een supercharger-achtig geluid. Een lekkere donkerbruine roffel, hij klinkt haast als een boxermotor. Ondanks mijn sportieve rijstijl en de langere afstanden die ik moet rijden, heeft de auto een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Op sportieve binnenwegen wil ik extra genieten van de potente aandrijflijn, maar daar is de auto immers ook voor gebouwd, toch?”

WAT VIND JE EEN MINPUNT AAN DE Mazda?

“De gevoeligheid van het plaatwerk vind ik een minpunt van de CX-60. Er ontstaan snel kleine deukjes in het plaatwerk. Dat wil ik laten restylen. Mazda heeft de auto natuurlijk zo licht mogelijk willen maken, dus met dikker plaatwerk zou het gewicht stevig toenemen. Dus ik begrijp het wel. Maar overall ben ik dik tevreden.”

“Nog wat kleine kanttekeningen: de sensoren van de auto zijn wat gevoelig. Je moet bijvoorbeeld eerst richting aangeven en dan pas van rijstrook wisselen. Doe je dat te snel, dan gaan de alarmbellen al af. De waarschuwingssystemen zijn dus erg ‘enthousiast’. Verder vind ik het jammer dat ik in de Sport-modus geen cruise control kan selecteren. Dan moet je terug naar de Normale rijstand. In de Sport-stand blijft ook de start-stopfunctie actief bij een stoplicht. Dat mag er bij mij ook uit, want in de Sport-stand wil ik snel kunnen accelereren als de lichten op groen gaan.”

WAT ZEGGEN ANDEREN OVER JOUW AUTO?

“De reacties van andere mensen zijn alleen maar positief. Je hebt onwijs veel bekijks. De auto is een beest, een lekker dikke bak. Ik vind het zelf ook echt een gave auto om te zien. Je ziet ze in Nederland nog niet heel veel rijden, dus als je wat aparts zoekt of iets bijzonders, dan is de Mazda CX-60 een uitstekende keuze.”

OOIT IETS GEKS MEEGEMAAKT OP AUTOGEBIED?

“Helaas heb ik twee keer een autodiefstal meegemaakt. De eerste was een Opel Kadett. Die vonden ze total loss terug. Een andere keer werd mijn leaseauto gestolen. Maar er zijn ook positieve ervaringen hoor. Met mijn Cupra zat ik bijvoorbeeld in een club van andere liefhebbers. Dat was erg leuk. Op Facebook zit ik nu in een liefhebbersgroep van de Mazda CX-60. Het doel is om samen leuke meetings te organiseren. Een hele parking vol met CX-60’s, dat moet toch een leuk plaatje opleveren!”

WAT IS JOUW DROOMAUTO?

“Daar heb ik maar één antwoord op: de Audi RS6. Dat vind ik de mooiste auto om te zien en om te rijden. De Mazda CX-60 is ook een droomauto hoor, maar de RS6 klopt wat mij betreft van A tot Z. Het vermogen, het geluid, hoe de auto op zijn wielen staat en dan ook nog praktisch. Het is de ultieme allrounder. Uitgeklopte wielkasten, met een Akrapovic-uitlaat, heerlijk! Het zou voor mij meer een hobbyauto zijn. Je moet in het leven altijd blijven dromen.”

Delen via

Tags:   Mijn Mazda en Ik

  • de Kort schreef:

    Beste Mazda NL,

    Goed om te lezen dat er ook positieve ervaringen zijn met de Mazda CX-60.
    Erg jammer dat ik na 11 maanden lang meer dan 12 bezoeken aan de dealer en contact met Mazda NL alleen een email krijg van Mazda.
    Definitieve oplossing zijn er niet en om dit te bespreken geeft niemand thuis bij Mazda NL. Op dit moment wacht mijn Mazda CX-60 op een nieuwe automaat en differentieel. Ook wordt het motorblok 15-20 graden warmer dan bij andere CX-60 modellen en wordt de vloerplaat zo warm dat voeten gaan tintelen en chocolade in een tas smelt. Nog maar te zwijgen over onverwacht remmen, terug sturen op B-wegen, geur van de auto bij het stilstaan, bonken, schokken etc.
    Kortom mijn ervaring over de CX-60 is meer dan slecht en echte oplossingen zijn er niet. Het blijft een trial and error auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *