Hoe bepalend is de kleur voor het karakter van een auto?
Het eerste wat veel mensen aan een auto opvalt is de kleur en vormgeving. Design en details komen pas daarna aan de beurt. Een bepaalde kleur geeft karakter aan een auto en laat deze opvallen of juist opgaan in de omgeving. Het is echter nog belangrijker dat een kleur iemand de kans geeft om iets over zichzelf te vertellen of te laten zien welke band er is met de auto. Die band vormt het fundament voor wat Mazda Jinba Ittai noemt, de eenheid tussen auto en bestuurder en het DNA voor alle Mazda’s.
Kleuren uit het verleden
De ontwikkeling van de kleurschema’s is volledig te herleiden tot de vroegere modellen van Mazda. De eerste personenauto die door Mazda in grote aantallen werd geproduceerd, de Mazda R360 Coupé, was in 1960 verkrijgbaar in een reeks frisse kleuren waaronder mintgroen, hemelsblauw en helder rood. Het grote aanbod aan levendige kleuren werd onder kopers enorm gewaardeerd. Het model werd ook in een paar two-tone carrosseriekleuren uitgebracht, wat in die tijd bij kleine betaalbare auto’s een zeldzaamheid was. De daaropvolgende jaren bleef Mazda de hele modellenreeks in een ongebruikelijk en vooruitstrevend kleuraanbod beschikbaar stellen. De iconische Mazda Luce was bijvoorbeeld verkrijgbaar in chique goud en zilver. En de Mazda MX-5 gaf de laatste dertig jaar met heldere kleuren wat meer fleur aan de Europese steden. Van het klassieke en elegante Racing Green tot het Racing Orange ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum, de fans van deze iconische sportauto hebben altijd de keus gehad uit een reeks unieke kleuren.
Welke kleur past bij je persoonlijkheid?
Voor toen en nu geldt dat mensen een kleur kiezen voor hun auto die past bij hun persoonlijkheid. In westerse culturen drukt rood bijvoorbeeld lef en dynamiek uit. Kleuren hebben voor Mazda en loyale Mazda fans ook al heel lang een speciale betekenis. Een donkerdere tint, zoals bijvoorbeeld Deep Crystal Blue, drukt rust en elegantie uit. Zwart staat voor individualiteit en zelfvertrouwen en groen voor een ontspannen, opgeruimde houding. Over het algemeen stralen lichte en heldere kleuren jeugdig enthousiasme uit en suggereren neutrale, wat donkerdere kleuren elegantie en beheersing. Als je wilt opvallen en kiest voor een limoengroene auto, is dat best gedurfd, maar als je dat niet wilt, is er ook de Mazda MX-30 crossover in Ceramic Metallic die wat minder uitgesproken is.
Trends in kleuren
Welke kleuren zie je het meest op de weg? Dat ligt er maar net aan waar je bent. De tradities en waarden van een cultuur zijn van grote invloed op de populariteit van bepaalde kleuren in verschillende regio’s. Zwart was in 2020 bijvoorbeeld wereldwijd de op één na meest gewilde kleur voor auto’s. Terwijl meer dan 20% van de nieuwe auto’s in Europa en Japan donker van kleur zijn, is dat in Zuid-Amerika en India slechts 2%. Wit voert daarentegen bijna overal de lijst aan, behalve in één regio: Europa.
Overwegend grijs
In Europa werd een andere kleur de afgelopen jaren steeds populairder. In 2020 was 29% van de nieuwe auto’s grijs. Deze kleur is al jaren bijzonder gewild in mode, technologie en design en niets duidt erop dat dit snel zal veranderen. Bekende fotomodellen hebben hun haar grijs geverfd en de hashtag Grannyhair is op Instagram meer dan 360.000 keer gebruikt. De Amerikaanse verffabrikant Pantone heeft Ultimate Grey zelfs uitgeroepen tot kleur van het jaar 2020. Volgens het bedrijf vertegenwoordigt de kleur kracht en doorzettingsvermogen en staat deze voor het zoeken naar waarheid, kennis en wijsheid. In onzekere tijden roept grijs een gevoel van stabiliteit en veiligheid op. Grijs is tegelijk tijdloos en modern en daarmee de perfecte keus voor een investering die lang moet meegaan, zoals een auto. Omdat de vraag naar grijze uitvoeringen blijft bestaan heeft Mazda het scala grijze kleuren uitgebreid om zijn klanten nóg meer keuze te bieden. Ze hebben de mogelijkheid om met de minder in het oog springende kleuren Polymetal Gray en Machine Gray hun passie te laten zien voor uitgekiende verhoudingen, vloeiende lijnen en dramatische contouren.
De schoonheid van kleur
De Mazda MX-30 is wereldwijd verkrijgbaar in twaalf kleurstellingen die variëren van Arctic White tot Jet Black. Mazda wil klanten een kleuraanbod blijven bieden waarvan ze in alle opzichten enthousiast worden. Het Aqua Tech Paint-systeem van Mazda werkt op waterbasis en vermindert tijdens het spuitproces het vrijkomen van vluchtige organische stoffen (VOS), gassen en microdeeltjes, terwijl bovendien ook de CO2-emissie omlaag gaat. Met de laagste emissieniveaus voor VOS en CO2 is het Aqua Tech Paint-systeem van Mazda mondiaal één van de milieuvriendelijkste manieren om auto’s te spuiten. Voor de twee kenmerkende Mazda-kleuren Machine Gray en Soul Red Crystal moest de onderneming zelfs een geavanceerde nieuwe laktechniek ontwikkelen. Die techniek wordt Takuminuri genoemd, een samentrekking van de woorden Takumi (meestervakmanschap) en Nuri (lakwerk). Hiermee kan in massaproductie een ambachtelijk effect worden bereikt omdat de verfrobots de laktechniek van echte specialisten nabootsen. Door deze innovaties te combineren met een reeks premium lakkleuren eert Mazda de pracht en schoonheid van kleur, in welke tint dan ook.