WIE BEN JE?
“Renata Aartsen (39) uit Lage Zwaluwe.”
BEDRIJF EN BEROEP?
“Ik ben Event Manager bij V-max Racing Management in Breda, organisator van diverse autoraceklassen in Nederland, waaronder de Mazda MX-5 Cup. Hier ben ik fulltime bezig met alle voorbereidingen van de events. Dat doe ik deels op kantoor en natuurlijk veel op het circuit, waar het allemaal gebeurt. Het is onze taak om een raceweekend van begin tot eind feilloos te laten verlopen.”
WAT VIND JE LEUK AAN DIE FUNCTIE?
“Ik vind het sowieso heel leuk om betrokken te zijn bij de organisatie van evenementen. En vooral in de racerij. Ik kom zelf niet uit de racerij, maar inmiddels is wel duidelijk dat het een heel fascinerende wereld is.”
“Het is heel dynamisch en spannend, met gepassioneerde deelnemers en waar van alles kan gebeuren. Je weet van tevoren nooit hoe een raceweekend verloopt. Tegelijkertijd is het een redelijk gesloten wereldje. Je komt iedere keer dezelfde mensen tegen op het circuit en daar bouw je ook een band mee op.”
“Wat ik vooral leuk vind aan de Mazda MX-5 Cup, is dat het een heel toegankelijke klasse is. Ook het feit dat de coureurs allemaal in technisch dezelfde auto rijden, maakt het extra leuk, vind ik. Bovendien is het een perfecte klasse voor jong talent om door te groeien. Verder is het heel fijn werken dankzij de professionaliteit vanuit Mazda Motor Nederland.”
WELKE MAZDA RIJD JE?
“Privé geen Mazda. Maar zakelijk rijd ik in één van de belangrijkste auto’s van de Mazda MX-5 Cup. Dat is namelijk de Mazda CX-5 die gebruikt wordt als pacecar! Dat is de auto die voorop rijdt tijdens de opwarmronde voorafgaande aan de start. Als een volledige ronde gereden is, komt de pacecar naar binnen via de pitstraat en gaan de raceauto’s in formatie staan zodat ze daarna van start kunnen gaan.”
HOE BEVALT DE PACECAR?
“Fantastisch. Het is een Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 165. Echt een heerlijke auto om in te rijden. De hoge zitpositie en de fijne stoelen zijn erg prettig en de auto trekt lekker snel op.”
“Ik ben zelf niet degene die de pacecar bestuurt tijdens de races, maar ik rijd er wel mee naar het circuit. En ook op het circuitpark rijd ik er veel mee, omdat ik overal naartoe moet. Dat zijn best grote afstanden.”
“Bovendien is de Mazda CX-5 een heel ruime auto. En dat is mooi meegenomen, want ik heb altijd veel spullen om mee te nemen tijdens een race-event. Laatste wat mij positief opvalt: de Mazda CX-5 is makkelijk schoon te houden. Daar denk je misschien niet zo vaak bij na, maar bij een pacecar die er altijd tiptop uit moet zien, is dat wel heel fijn!”
HOEVEEL KILOMETERS RIJD JE?
“Dit jaar niet zo veel. Door de coronacrisis is het raceseizoen anders verlopen dan normaal. Normaliter hebben we, alleen al voor de Mazda MX-5 Cup, 7 à 8 raceweekenden in een seizoen. Dit jaar zijn we helaas niet verder gekomen dan 4 races. Echt super jammer, maar het is niet anders. In 2021 hopen we weer een volledig raceseizoen te organiseren!”
HOE REAGEREN ANDEREN OP DE AUTO?
“Iedereen kijkt als je met deze CX-5 langsrijdt. Deze pacecar valt natuurlijk heel erg op door de bestickering en de zwaailampen op het dak. Maar ook de algehele uitstraling van de Mazda CX-5 en de kleur roept positieve reacties op. Die rode kleur past ook perfect bij de auto en het logo van de Mazda MX-5 Cup.”
WAT IS JOUW DROOMAUTO?
“De Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, met die vleugeldeuren uit de jaren ‘50. Dat vind ik werkelijk een prachtige auto.”