Wie ben je?
“Ik ben Patrick Asmus, 54 jaar en van Belgische origine. Ik woon in het mooie landschap van Midden-Drenthe, in Zwiggelte om precies te zijn, op steenworp afstand van het TT-Circuit Assen.”
Wat doe je voor beroep?
“Ik ben sinds 2012 als zelfstandig ondernemer in Nederland actief in de autowereld. Ik houd mij voornamelijk bezig met het meedenken en adviseren van klanten bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen, in een uitdagende periode van transitie van onze mobiliteit.”
Wat vind je leuk aan jouw functie?
“Van jongs-af-aan ben ik geboeid door alles wat zich voortbeweegt op wielen. Het is fantastisch om vanuit die beleving van je passie ook je broodwinning te halen. Bovendien zijn mijn opdrachtgevers erg divers, van bedrijven die zich bezighouden met zogeheten restomods tot waterstofaandrijving en supersportwagens, zoals het Franse Genty Automobile dat binnen enkele jaren de Akylone hypercar op de markt wil brengen. Elke dag is weer anders en sta je voor nieuwe uitdagingen. Dat geeft mij een enorme voldoening.”
Welke Mazda rijd je?
“Ik rijd in een Mazda MX-5 1.5 ND, in de uitvoering Chairo, met beige lederen bekleding, een bruine softtop én in mijn lievelingskleur Soul Red Crystal. Naar het schijnt is deze combinatie uniek in Nederland.”
Vanwaar de keuze voor de Mazda MX-5?
“Ik ben door mijn kinderen besmet geraakt met het MX-5-virus. Ik kreeg de smaak te pakken toen ik voor mijn oudste zoon een eerste ‘niet-doordeweekse auto’ zocht die hij kon koesteren.”
“Dat werd voor hem een MX-5 NB. Mijn jongste zoon heeft inmiddels twee Mazda’s MX-5 NA en recent nog een Mazda RX-7 aangeschaft. Met mijn MX-5 erbij komt het aantal Mazda’s in de familie Asmus op vijf. En eind dit jaar wordt mijn dochter achttien jaar…”
Hoeveel kilometers rijd je?
“Na negentien maanden heb ik net de tweede servicebeurt van 40.000 km uitgevoerd, maar het trekt weer iets aan. Ik zit nu op een jaargemiddelde van zo’n 30.000 km. In tegenstelling tot sommige MX-5-rijders die de auto alleen in mooi weer rijden, rijd ik het hele jaar door. In de zomer, in de winter en onder alle weersomstandigheden.”
“Sinds de uitbraak van de coronacrisis en de toenemende focus op het online-gebeuren, ben ik qua kilometrage wel teruggevallen. Voorheen reed ik gemiddeld 60- à 80.000 kilometer per jaar.”
Wat doe je in je vrije tijd?
“Behalve fotografie en wandelen staat mijn vrije tijd uiteraard ook in het teken van de beleving van mijn passie. Ik ben dan ook geregeld te vinden op automotive events of ben ik heerlijke routes aan het rijden met een van de MX-5-clubs waarvan ik lid ben. Ik haal heel veel rijplezier uit het open rijden en bochtjes trekken op kronkelende wegen.”
Wat vind je belangrijk in een auto?
“In mijn auto wil ik tot rust komen en genieten van het (open) rijden, terwijl ik luister naar mijn muziek via een goede geluidsinstallatie. Wat dat betreft tovert de Mazda MX-5 telkens weer een glimlach op mijn gezicht. Wat kun je nog meer verlangen van een auto?”
“De betrouwbaarheid van de auto en ‘ontzorging’ door Mazda vind ik ook belangrijk. Van verkoop tot aftersales, verzekering, lease, assistance, clubleven, etc. Bij mij zit alles onder één en dezelfde paraplu. Of in het geval van een MX-5 dus een parasol. Ik ben ook loyaal aan de dealer. Ondanks de grote afstand tussen mijn woonplaats en de Mazda-dealer in Velserbroek waar ik mijn MX-5 heb aangeschaft, laat ik daar toch het onderhoud uitvoeren.”
Welke accessoires heb je gekozen en waarom?
“Ik heb Apple CarPlay als extra genomen. Dat is werkelijk super handig, in alle opzichten. In principe moest alleen de software geïnstalleerd worden. Verder had ik niets te wensen, want de Chairo-uitvoering is al behoorlijk compleet. Soms vind ik het wel jammer dat er geen oplossing is om een fiets mee te nemen met de MX-5.”
Wat vind je een minpunt?
“Ik leg wel wat kilometers over de snelweg af en krijg veel af te rekenen met steeninslag. De lakkwaliteit, of eerder het gebrek eraan onder invloed van milieunormen, laat het jammer genoeg snel afweten, zelfs met een extra glascoating. Het is niet zozeer een verwijt aan Mazda. Het komt vooral doordat die carrosserielakken tegenwoordig gemaakt zijn op waterbasis. En die zijn veel zachter dan traditionele laksoorten”.
Wat zeggen anderen over jouw auto?
“Het komt geregeld voor dat ik tijdens het tanken of ergens anders spontaan positieve reacties krijg. Dat is steeds opnieuw weer een leuke ervaring. Ook kom ik zakelijk bij een zeer gevarieerd publiek. Dus moet mijn auto eigenlijk ‘onopvallend opvallen’ en bij iedereen wel op de een of andere wijze in de smaak vallen. Ook in het zakenleven krijg ik veel positieve reacties, van jong tot oud. De auto spreekt de superrijken aan, maar ook mensen met een modaal inkomen. De MX-5 is een allemansvriend.”
Iets unieks meegemaakt op autogebied?
“Een paar jaar terug schreef ik een blog na een toevallige proefrit met een Mazda MX-5 RF. Ik kreeg daarop een leuke reactie met de vraag of ik soms ook van plan was om een MX-5 aan te schaffen. Mijn antwoord was toen: Ik zoek een MX-5 met een rood exterieur, beige lederen interieur en bruine softtop. En die levert Mazda helaas niet.”
“Drie dagen later kreeg ik vanuit de Mazda-dealer in Velserbroek het verlossende bericht: ‘We hebben hem gevonden!’ Zo werd een droom dus realiteit. Bovendien is de ‘verkoper’ intussen een goede vriend. Samen met wat andere mensen organiseren en rijden we gezellige ritjes in clubverband.”
Wat is jouw droomauto?
“Het klinkt misschien gek als ik zeg dat deze Mazda MX-5 in alle opzichten mijn droomauto is. Ook doordat ik geregeld via mijn werk kennis maak met allerlei peperdure droomauto’s.”
“Als ik dan toch een auto moet noemen, droom ik stiekem toch wel van een Amerikaanse icoon: de Chevrolet Corvette. Bij voorkeur de huidige generatie C8. Met een rood exterieur, beige interieur … “