Mazda Blog

Jouw vragen over de Mazda MX-30 beantwoord

Heb jij vragen over de elektrische crossover van Mazda? We hebben de antwoorden op de meestgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Zit jouw antwoord er niet bij? Lees dan alle veelgestelde vragen of stel je vraag hieronder.

Wat zijn de (lease)prijzen van de Mazda MX-30?

De Mazda MX-30 is verkrijgbaar voor € 33.990 als royaal uitgeruste First Edition. Zakelijk rijd je hem vanaf € 82 bijtelling. Wil je de Mazda MX-30 Private Leasen? Dan kan vanaf € 515 per maand. De operational leaseprijs is € 439 per maand.

Welke kleuren zijn er beschikbaar van de Mazda MX-30?

De First Edition is zonder meerprijs verkrijgbaar in Ceramic Metallic of Arctic White. Ook kun je kiezen voor Jet Black (meerprijs van € 800), Polymetal Gray (meerprijs van € 800) en Machine Gray (meerprijs van € 1.000)

3-tone lak

Daarnaast heb je de keuze uit drie kleuren met zogenaamde “3-tone”. Daarbij is het dak uitgerust in pianozwart en de bovenzijde van de flanken in zilver of dark. Voor Polymetal Gray 3-tone en Ceramic Metallic 3-tone betaal je een meerprijs van € 1.800 en voor de bijzondere Soul Red Crystal 3-tone lak een meerprijs van € 2.500.

Wat zijn de afmetingen van de Mazda MX-30?

De Mazda MX-30 is qua formaat vergelijkbaar met de Mazda CX-30. Hij is 4.395 mm lang, 1.795 mm breed (exclusief spiegels), 1.570 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.655 mm. Het is nog niet bekend hoeveel liter de kofferbakinhoud precies is, wel dat deze vergelijkbaar is met die van de Mazda CX-30 (310 liter).

Hoe werken de achterportieren (Freestyle deuren)?

De Freestyle deuren van de Mazda MX-30 zijn een verwijzing naar de Freestyle deuren in de RX-8, misschien ken je ze nog wel. De Freestyle deuren zorgen voor een zeer gemakkelijke instap achterin. Daarnaast is de draaicirkel van de deuren groot, zodat je alle ruimte hebt om in- en uit te stappen. Hieronder kun je zien hoe je de deuren kunt openen.

Omdat de Freestyle deuren van voor naar achteren openen, is er geen vaste deurstijl tussen de voordeur en achterdeur. Deze zit ingebouw in de deuren, om de veiligheid bij een impact vanaf de zijkant te vergroten.

Hoeveel PK heeft de Mazda MX-30?

De Mazda MX-30 heeft 143 pk. Er is nog niet bekend hoe snel de Mazda MX-30 van 0 naar 100 gaat.

Hoe rijdt de Mazda MX-30? Is het een echte Mazda?

De Mazda MX-30 is ontworpen om te rijden zoals een échte Mazda: de eenheid tussen bestuurder en auto staat hierbij voorop. We kunnen je daar meer over vertellen, maar de pers heeft dit al getest in een prototype van de Mazda MX-30. De conclusie van TopGear was “Wat we op basis van onze korte rit wel vast kunnen stellen, is dat de MX-30, als hij straks op de markt komt, zal aanvoelen als een Mazda. En voor een eerste elektropoging is dat razendknap te noemen.” En AutoRAI omschreef het als volgt: “hij rijdt écht als een Mazda, met veel stuurgevoel en een laag zwaartepunt.”

Wil je eerst proefrijden voordat je op de aanschaf van de Mazda MX-30 overgaat? We kunnen je een e-mail sturen wanneer dit mogelijk is. Schrijf je hier in om je daarvoor aan te melden.

Is de actieradius van de Mazda MX-30 voldoende?

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor elektrisch rijden, waarbij een van de meestgenoemde redenen het milieu en verminderen van uitstoot is. Daarom, en om een fijn rijgedrag en rijplezier te behouden, heeft Mazda gekozen voor een compacte accu in de Mazda MX-30, met een actieradius van 200 km. Immers heeft het produceren van een kleine accu ook een minder grote impact op het milieu.

Het opladen van een auto is natuurlijk anders dan het voltanken van een auto en daarom ook lastig vergelijkbaar. Het is even omschakelen, maar vergelijk het met het opladen van een mobiele telefoon: deze moet elke dag worden opgeladen, waar we eerder gewend waren aan telefoons die misschien wel een week meegingen.

Met ons aantrekkelijke laadpaalaanbod kun je elke dag thuis opladen als dit nodig is. Maar ook als je thuis die mogelijkheid niet hebt, zijn er volop laadpalen. In 2018 waren dat er in Nederland ruim 122.000 en dit aantal wordt elke dag groter. Hier bekijk je ze allemaal. Mocht de nood echt hoog zijn, dan is er de optie om snel te laden: je MX-30 is dan in maximaal 42 minuten weer tot 80% opgeladen.

Welke kosten kan ik verwachten bij elektrisch rijden?

Aanschafprijs

De aanschafprijs van de Mazda MX-30 is qua uitrusting bijna gelijk aan die van de Mazda CX-30, die op benzine rijdt. Je betaalt dus bij de aanschaf niet extra voor elektrisch rijden.

Zakelijke kosten

Zakelijk is de Mazda MX-30 ook extra interessant: met € 82 bijtelling in 2020 betaal je een lage maandprijs. In sommige gevallen kun je ook de aanschaf van een laadpaal aftrekken van je bijtelling. Je leest er hier meer over.

Lagere terugkerende kosten (privé)

De terugkerende kosten bij de Mazda MX-30 zijn gemiddeld lager dan die van een benzine of dieselauto. Zo betaal je tot 2025 géén wegenbelasting en is het laden goedkoper dan tanken van brandstof. Het voordeligste is het, als je zelf zonnepanelen hebt: je betaalt dan maar 10% van de totale laadkosten. We maakten een berekening van de kosten voor de Mazda MX-30 voor je, die je hier kunt vinden.

Komt de Mazda MX-30 in aanmerking voor de aanschafsubsidie op elektrische auto’s?

Onlangs is aangekondigd door het kabinet dat iedereen die vanaf 1 juli die een nieuwe elektrische auto particulier aanschaft, in aanmerking komt voor € 4.000 aanschafsubsidie. Goed nieuws: de Mazda MX-30 valt binnen deze regeling. Lees er hier meer over en wees er snel bij, want er zit een grens aan de subsidiepot.

Kan ik proefrijden in de Mazda MX-30?

Op dit moment is het nog niet mogelijk proef te rijden in de Mazda MX-30. De Mazda MX-30 wordt in september in de showroom verwacht. Voor de showroomintroductie zijn er verschillende mogelijkheden om proef te rijden. Een uitnodiging ontvangen? Schrijf je hier in.

Meer vragen beantwoord

Heb je je vraag niet kunnen terugvinden? We beantwoorden deze uiteraard graag voor je. Je kunt hier het complete overzicht vinden met veelgestelde vragen, of stel ze hieronder.

Mobiele versie afsluiten