Met de Mazda6 Sportive langs de zes uitersten
Onlangs maakte Arnold van Schepen van Carnold.nl een roadtrip met de Mazda6 Sportive langs onder andere: de Middenweg, Europaweg, Rondweg en Rue de Beusdael. De harmonie tussen auto en bestuurder staat centraal bij de Mazda6. Als je waarde hecht aan sportiviteit is de Mazda6 Sportive meer dan geschikt door een eigen, krachtige ‘look and feel’ die ‘m sportief maken. Arnold stapt deze sportieve uitvoering in samen met zijn zoontje. Bepakt en bezakt inclusief adressenlijst waar zij het uitersterste noorden, oosten, midden, zuiden en westen kunnen vinden, beginnen ze aan de tocht.
De reisauto: Mazda6 Sportive
Ze beginnen de tocht met behoorlijk koud weer en laten de Mazda6 even een minuutje draaien om vervolgens als eerste de stoel- en stuurverwarming in te schakelen.
Onze Polymetal grijze Mazda6 is een Sportive, deze uitvoering is sinds 2021 op de markt. Onder de motorkap ligt een tweeliter SkyActiv motor met 165 pk, in dit geval gekoppeld aan zestraps automaat. De stoelen zijn bekleed met prachtig rood leer, en voorzien van stoelventilatie en -verwarming. Bij een koude start opent de motorcomputer een bypass in het uitlaatsysteem om de katalysatoren snel op temperatuur te krijgen, deze auditieve opleving past mooi bij het sportieve karakter van de auto.
De Mazda6 is voorzien van adaptieve LED-koplampen die gebruik maken van een lichtsensor en een camera. Op basis van de informatie van de lichtsensor brandt de energiezuinige, goed zichtbare LED-dagrijverlichting (overdag) of de LED-koplampen met een krachtige, heldere lichtbundel (bij schemerlicht en in het donker) voor optimaal zicht van de weg.
Net buiten het dorp komt een groepje fietsers ons tegemoet, het adaptieve grootlicht maakt een uitsnede in het lichtbeeld waardoor ze niet verblind worden. Junior is navigator gedurende de reis, en die taak bestaat uit het opzoeken van het volgende reisdoel, om dat vervolgens in de navigatie van de Mazda in te voeren. De Mazda6 is inmiddels ruim tien jaar op de markt, maar voelt nog geenszins gedateerd aan. Mazda koos indertijd voor een controller om het infotainment te bedienen, in de CX-30 die ik kortgeleden reed wordt hetzelfde systeem gebruikt. Het is een uitgekiend systeem dat een korte leercurve heeft en amper afleidt tijdens het rijden. Bij zijn introductie was de Mazda6 de eerste Mazda die volgens de toen nieuwe Kodo-designtaal was gestileerd. Onze Mazda staat op Bridgestone winterbanden die iets luidruchtiger zijn dan zomerbanden en je levert iets aan stuurgevoel in. Maar onze rit heeft niet het doel om een snelheidsrecord te vestigen, integendeel: we zijn benieuwd naar het verbruik over lange afstand. De brandstofmeter staat nog altijd op ‘vol’ en ons volgende reisdoel – het oostelijkste punt van Nederland – is minder dan een uur rijden.
Freie fahrt
Zodra zij de route vervolgen en het adres invoeren in het navigatiesysteem komen ze in Duitsland aan, waar 130 kilometer per uur gereden mag worden. De volgende stop is het zwaartepunt van Nederland, volgens junior ligt dat a
Onze SkyActiv-G heeft een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 kilometer genoteerd, maar dat kruipt langzaam omhoog naar 6,3. Nog altijd een keurige waarde. We parkeren de Mazda net voor het bord dat de geslotenverklaring aangeeft, trekken onze wandelschoenen aan en navigeren op de smartphone naar het zwaartepunt. Mijn navigator gunt me amper tijd om mijn autorijdschoenen aan te trekken: hij heeft de navigatie al ingesteld op ons voorlaatste reisdoel van vandaag en zijn rijschema laat amper tijd voor een koffiepauze onderweg. Wat blijkt: vanaf het moment dat we de wandeling naar het zwaartepunt begonnen, heeft hij de stopwatch aangezet.
Op naar het zuiden!
Als vader en zoon aan de één na langste etappe beginnen zijn ze maar wat blij dat ze de Mazda6 tot hun beschikking hebben.
Het Hyundaitje zou ook deze roadtrip probleemloos volbrengen, maar tijdens deze bijna 3 uur durende etappe ben ik maar wat blij dat we de Mazda6 als reismobiel hebben. Toen de 6 op de markt verscheen waren Aziatische D-segmenters bijna allemaal van de markt verdwenen. De Primera, Galant, Kizashi waren al lang niet meer leverbaar, de Accord, Avensis, Optima en i40 waren voor de laatste ronde vernieuwd. Wat dat betreft is de Mazda6 de laatste der Mohikanen, zelfs de Europese concurrentie trekt zich stilletjes terug. Voor het hogere D-segment is dat anders – zeker buiten Nederland, want daar wordt een D-segmenter sedan / stationwagen nog altijd als de standaard-zakenauto beschouwd. Van meet af aan is de Mazda6 marktopwaarts geschoven, en de modelupdates hebben daar een belangrijke rol in gespeeld. De update van 2018 is de laatste grote modelwijziging, en die heeft de levensduur van de 6 behoorlijk nieuw leven ingeblazen, vooral wat het interieur betreft.
Benieuwd naar de rest van dit avontuur of de Mazda6 zelf ervaren? Lees dan snel verder.