De vloeiende lijnen en vormen van de Vision Coupe zijn van een moeiteloos ogende eenvoud. Toch is dit ontwerp zeer zorgvuldig overwogen. Mazda bestudeert namelijk al jaren de Japanse esthetiek in al zijn puurheid. Zo zegt Ikuo Maeda, Head of Design & Brand Style: “Een belangrijk element dat eruit springt is het idee van reduceren. Japanners zijn een bescheiden volk dat waarde hecht aan discipline. Minimalisme, de esthetische waarde van ‘minder is meer’, onderbouwt de designfilosofie achter deze conceptcar.”
“Zo wordt ook gekeken naar het Japanse gebruik van ruimte in schilderijen. We staan stil bij hoeveel ruimte we openlaten en waar. In plaats van het hele doek te vullen, beperken we ons tot het noodzakelijke. De lege ruimte in een schilderij prikkelt het voorstellingsvermogen van de kijkers en daagt ze uit om deel te maken van de wereld die het schilderij voorstelt.”
De Mazda-designers gingen in Japanse esthetiek en de principes van KODO design op zoek naar de perfecte balans tussen eenvoudig en aantrekkelijk
Maeda stelt dat veel recent industrieel design geen goede afspiegeling is van de Japanse esthetiek. “Het almaar toevoegen van elementen resulteert in een rumoerig ontwerp, terwijl een heel eenvoudig ontwerp juist kan leiden tot een saaie auto.” De Mazda-designers gingen in Japanse esthetiek en de principes van Kodo design op zoek naar de perfecte balans tussen eenvoudig en aantrekkelijk. Het resultaat was de Vision Coupe, inmiddels bekroond met diverse designprijzen waaronder mooiste Concept Car.
Naast de kunst van het weglaten en Kodo design bevat het ontwerp van de Vision Coupe ook het concept van Yohaku (schoonheid van lege ruimte), Sori (evenwichtige vormen) en Ma (een plaats waar het innerlijke zich verbindt met het uiterlijke, een traditie in de Japanse architectuur).