Technologie, Verdieping 05-03-18 | 36262 keer gezien

Nieuwe generatie benzinemotoren als alternatief voor diesels

De nieuwe generatie benzinemotoren, zoals deze afgelopen weekend in het NOS Journaal als alternatief werd gepresenteerd voor diesels en elektrisch rijden, zal naar verwachting eind van dit jaar voor het eerst beschikbaar komen. Mazda lanceert dan de in eigen huis ontwikkelde Skyactiv-X, een benzinemotor die werkt met compressie-ontsteking.

De gepatenteerde verbrandingsmethode van Mazda, Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) genaamd, combineert de vonkontsteking van een benzinemotor met de compressieontsteking van een diesel. In combinatie met een turbo, die de inlaatdruk verhoogt, zorgt compressie-ontsteking voor een zeer directe respons op het gaspedaal en een toename van het koppel met 10 – 30 % ten opzichte van de huidige 2.0 liter Skyactiv-G benzinemotor, terwijl het zeer arme mengel de motorefficiency met 20 – 30 % verhoogt ten opzichte van de huidige Skyactiv-G. Met een cilinderinhoud van 2.0 liter zorgt de Skyactiv-X voor 20 % minder brandstofverbruik in vergelijking met de Skyactiv-G, een enorme vooruitgang. De 2.0 liter Skyactiv-X evenaart of overtreft daarmee de nieuwste Skyactiv-D dieselmotor zelfs qua brandstofefficiency. Daarnaast kan in situaties waarin met lage toerentallen wordt gereden het brandstofverbruik met maximaal 30 % worden verlaagd dankzij de toepassing van een arm mengsel. In vergelijking met de Mazda MZR-motor uit 2008 is het brandstofverbruik maar liefst 35 – 40 % lager.

Fossiele brandstoffen

Aangezien tweederde van de wereldwijde elektriciteitsproductie op dit moment tot stand komt met behulp van fossiele brandstoffen is Mazda van mening dat regelgeving, die stelt dat een EV geen emissie veroorzaakt, onjuist is en dat de Skyactiv-X een volwaardig alternatief vormt voor EV’s.

Om de CO2 emissies van een auto nauwkeuriger in kaart te kunnen brengen gedurende de levenscyclus van een model, kijkt Mazda, naast de huidige ‘Tank-to-Wheel’ beoordelingen (waarbij alleen wordt gekeken naar de emissies die tijdens het rijden worden veroorzaakt en die worden toegepast bij het gebruik van EV’s), ook naar het ‘well-to-wheel’ aspect, waarbij tevens rekening wordt gehouden met de brandstofproductie, het fabricageproces en het verschepen van de auto.

Well-to-wheel

Door toepassing van de ‘well-to-wheel’ emissiemethode kan Mazda beter beoordelen welke wegen er in de nabije toekomst het beste gekozen kunnen worden bij de ontwikkeling van motoren. In dit licht is de autofabrikant anders gaan kijken naar de geclaimde ecologische voordelen van EV’s, die elektriciteit verbruiken die is opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen.

Een middelgrote elektrische auto verbruikt circa 20 kilowattuur stroom per 100 km. De productie van deze stroom met behulp van kolen veroorzaakt een CO2 emissie van 200 g/km. In het geval van petroleum is dit 156 g/km en in geval van LNG (liquefied natural gas) 100 g/km.

Uitstoot

Berekend aan de hand van de ‘well-to-wheel’ methode is de gemiddelde CO2 emissie van een EV 128 g/km, terwijl een Mazda Skyactiv-G benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen voor een emissie van 142 g/km zorgt. Dit betekent dat als de efficiency met slechts 10 % wordt verbeterd, de Skyactiv-G motoremissies vergelijkbaar zullen zijn met die van EV’s.

Sterker nog, een Skyactiv-G motor stoot minder CO2 uit dan EV’s waarvoor de elektriciteit is opgewekt met behulp van kolen of petroleum. En terwijl EV’s die gebruikmaken van elektriciteit die met LNG is opgewekt 30 % minder uitstoten, is bij intern onderzoek van Mazda naar voren gekomen dat de verbrandingsmotor zo ver kan worden verbeterd dat deze op een vergelijkbaar niveau komt. Het resultaat van dat onderzoek is de Skyactiv-X.

Mazda’s nieuwe Skyactiv-X motor vormt een belangrijke stap richting de realisatie van het doel om de ‘well-to-wheel’ emissie op gelijke hoogte te krijgen met of zelfs lager als een elektrisch aangedreven voertuig.

Lees hier meer over Mazda’s Skyactiv-X

Delen via

Tags:   skyactiv

  • Wim schreef:

    Inmiddels wordt de nieuwe motor, de Skyactiv X, geleverd in de Mazda 3 modellen.
    Is er nu al bekend wanneer deze nieuwe motor in de CX 5 wordt geleverd? Zo niet, kan er dan een verwachting hierover worden uitgesproken?

  • Niels schreef:

    al enig idee wanneer de skyactiv X motor te bestellen is in de Mazda 3? of beter gezegd, wanneer worden de eerste auto’s geleverd met de Skyacitv X motor; de orginele berichtgevingen waren vanaf half maart bestellen; levering in Juli.

    gezien de “stilte” zal het nog wel even duren of niet?

  • Rob schreef:

    De ‘well-to-wheel’ emissiemethode is veel realistischer en zou daarom meer gebruikt moeten worden.
    Ik zou daaraan graag nog de levensduur van de auto gekoppeld willen zien.
    Dan ben je pas in staat om de CO2 uitstoot vast te stellen.

    • Robert van Mazda schreef:

      Inderdaad Rob, daarom kijkt Mazda ook naar emissies over de hele keten, van productie van grondstoffen tot de daadwerkelijke uitstoot uit de uitlaat.

  • Ton schreef:

    Komt deze motor ook in de CX5?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *