Opnieuw spectaculair close racing bij Mazda MX-5 cup tijdens DTM weekend op TT circuit Assen
Tijdens het afgelopen DTM weekend op het TT van Assen was het opnieuw de Mazda MX-5 Cup die voor de meest spannende races zorgde. Zowel in de eerste race op zaterdag als de tweede engszins verregende race op zondag zaten de coureurs weer bovenop elkaars lip. Király wist de eerste race te winnen, Dekker de vervroegd afgevlagde tweede race. Teekens pakte bij de Juniorcup de meeste punten en is daarmee de nieuwe leider in de tussenstand.
Enkele complicaties
Het tweede event van dit raceseizoen vond plaats op het altijd uitdagende TT Circuit van Assen, dat met zijn 4,555 km net iets langer is dan de 4252 meter die je op Zandvoort moet afleggen om een snelle ronde neer te zetten. Die kans kregen de 15 rijders op zaterdagochtend onder prima weersomstandigheden, maar nog wel op een opdrogende baan. Dat zorgde ervoor dat aan het begin van de 20 minuten durende kwalificatie een aantal rijders hun uiterste best moesten doen om na een spin op het natte gedeelte hun auto weer onder controle te krijgen. Doordat er halverwege de kwalificatie een full course yellow kwam werd de beschikbare kwalificatietijd ook nog eens met een aantal minuten gereduceerd. De FCY werd veroorzaakt door Oosten die een onderdeel van zijn raamstijl verloor na het plaatsen van een nieuwe voorruit. Dat was noodzakelijk nadat de regerend juniorkampioen de dag ervoor tijdens de tweede vrije training aan een serieuze verwonding was ontsnapt doordat een loskomend stuk beton naast de kerbstones, een ‘varkensruggetje’, op zijn auto terecht was gekomen. De jongeling kon wonderwel zonder een schrammetje uitstappen, maar zijn auto was flink beschadigd. In de kwalificatie deed hij niettemin zijn uiterste best om een ontketende Dekker van de pole af te houden en dat lukte hem net niet. Hij naderde de eerste plek tot op 21-duizendste van een seconde. Dekker was dat verschil sneller in een tijd van 1:55.477 in de laatste ronde van de kwalificatie. De top drie lag ongelofelijk dicht bij elkaar. Want ook de nummer drie, Warmerdam, klokte op 0,021 seconde van Dekker, ofwel exact dezelfde tijd als Oosten, in 1:55.498. Omdat Oosten de eerste was met die tijd startte hij van plek twee, vóór Warmerdam. Ook de volgende twee rijders, Király en Teekens, reden een tijd onder de 1:56.
Reversed grid
De Mazda MX-5 Cup kent bij de eerste van de twee races altijd een reversed grid voor de top tien, om de race extra spanning en spektakel te geven. Dat betekende dat rookie Sam van Norel met zijn tiende trainingstijd van pole mocht vertrekken in die eerste race, met naast zich de Duitser Jerome Greenhalgh. Berry van Elk was echter vanaf de derde startplek het snelste weg, zo snel dat de wedstrijdleiding even aan een jump start dacht. Die werd toch niet gegeven, waardoor Van Elk na twee ronden aan de leiding ging. Dekker, Király, Oosten en Teekens dienden zich echter al snel aan en hun snelheid was te hoog voor Van Elk om zijn plek te behouden. In de drukte van de kopgroep van acht auto’s zag hij de schuin achter hem rijdende Pim van Riet niet op tijd en de twee auto’s schoven tezamen van de baan, einde race. Daardoor bestond de kop uit een groep van zes rijders die, nadat de pacecar weer uit de baan was en de auto’s van Van Riet en Van Elk waren opgeruimd, bumper aan bumper om elke plaats streden.
Gewaagd einde
In zo’n situatie is het bijna onmogelijk elkaar niet te raken en dat overkwam Oosten, die na een kleine tik in de Ramshoek van de baan schoof en terugviel naar positie negen. Warmerdam reed ook in die kopgroep een goede race, worstelde zich naar de derde plek maar raakte daarbij de achterkant van de auto van Király, waardoor hij terugviel naar de zesde plaats. Dekker en Kiraly wisselden aan kop een paar keer stuivertje, terwijl Oosten weer aanhaakte bij de eerste vier. Deze vier gingen de laatste paar ronden in om de podiumplaatsen te verdelen. Het was uiteindelijk Király die de race over 30 minuten won, met achter zich Teekens. Dekker verschakelde zich een paar honderd meter voor de finish, waardoor hij vierde werd achter Oosten. De laatste kreeg echter een tijdstraf van 20 seconden omdat hij te vroeg inhaalde na de pacecar situatie en zakte terug naar de zesde plek in de uitslag.
Onderlinge strijd
In de tweede race op zondag was Dekker goed weg van zijn pole. Ook de auto’s daarachter waren goed van hun plek weg met een bijzonder goede start voor Teekens, die van plek 5 de voor hem op plaats 3 gestarte Warmerdam wist te passeren. Na één ronde ontstond er aan kop een treintje van vijf auto’s met Dekker aan de leiding, gevolgd door Oosten, Teekens, Király en Warmerdam. De laatste twee waren regelmatig met elkaar in gevecht waarbij Warmerdam meerdere keren buiten de baan raakte maar elke keer de draad weer wist op te pakken. Dekker hield het op deze manier bijna 20 van de 30 beschikbare minuten vol, totdat achter op het circuit een hoosbui roet in het eten strooide. De pacecar moest de groep onder controle houden en tijdens deze ronden besloot slecht een drietal coureurs achter in het veld om te wisselen naar regenbanden. Aan kop hielden ze elkaar allemaal in de gaten wie er het eerst zou gaan wisselen. Toen de regen het hele circuit vol water had gelegd en er plekken waren waar meer dan een centimeter water stond besloot de wedstrijdleiding tot code rood en hield de race met nog zo’n 4 minuten op de klok op. Dekker werd als winnaar uitgeroepen, gevolgd door Oosten en Teekens. Király werd vierde, Warmerdam vijfde.
Dekker verdiende een extra punt met zijn poleposition en Oosten deed dat met de snelste ronde in de 9e ronde van de eerste race met een tijd van 1:55.904. In de tweede race ging die eer in de 2e ronde al naar Király met een tijd van 1:55.409.
Király blijft leider in de tussenstand van het kampioenschap, nu met 74 punten gevolgd door de nieuwe nummer twee Dekker met 65, dan Teekens met 62, Oosten met 60 en Warmerdam met 43 punten.
Bij de Junioren is het Teekens die de leiding met 62 punten heeft overgenomen van Oosten, die nu 60 punten heeft, gevolgd door Filip Wojtowicz met 34.