Mazda heeft in Nederland een uitstekend jaar achter de rug. De verkopen stegen met maar liefst 13 % ten opzichte van het vorige jaar, naar een totaal van 11.036 eenheden, het beste resultaat voor het merk sinds 2003. Daarbij steeg Mazda aanzienlijk boven de Nederlandse markt uit: in 2019 zijn er in Nederland totaal 446.114 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 443.530 in 2018, een toename van slechts 0,6 %. Het marktaandeel van Mazda in Nederland steeg van 2,2 % in 2018 naar 2,5 % in het afgelopen jaar, het hoogste in de afgelopen 19 jaar.
De grootste bijdrage aan dit resultaat leverde de Mazda CX-5 met 4.081 eenheden. Goede tweede is de Mazda2 met 2.473 stuks, waarvan eind deze maand een vernieuwde versie zal komen, gevolgd door 1.914 exemplaren van de Mazda CX-3. De nieuwe Mazda CX-30 is met een inhaalslag bezig. Van deze populaire crossover SUV, die pas vanaf september in de showroom stond, werden in deze korte periode 770 eenheden verkocht. Ook de Mazda3 deed het goed, + 49 % ten opzichte van 2018, met name dankzij de veel gevraagde Skyactiv-X motor, die ook in de CX-30 leverbaar is.
Opmerkelijk zijn ook de verkopen van de nieuwe Mazda MX-30, die overigens niet zijn meegenomen in bovenstaande cijfers. Van deze eerste, volledig elektrische Mazda zijn in twee maanden tijd 110 exemplaren verkocht, nadat de verkoop was gestart tijdens de Wereldpremière van het model op de Tokyo Motor Show, eind oktober. De MX-30, die voor de scherpe prijs van € 33.990,- rijklaar van eigenaar wisselt, zal ook te zien zijn op de Autosalon van Brussel, zoals deze op 10 januari zijn deuren voor het publiek opent. De prijs van de crossover EV is ongeveer gelijk aan de benzine-equivalent van de Mazda CX-30. Het is voor het eerst dat er geen tot minimaal prijsverschil is bij de keuze tussen een benzine of elektrische aandrijving bij hetzelfde merk.
Mazda doet het niet alleen goed in de particuliere markt. Ook zakelijk gaat het uitstekend in Nederland, het aantal zakelijke registraties steeg met maar liefst 4 %.
De Mazda dealers leverden een belangrijke bijdrage aan de mooie verkoopresultaten in Nederland. In het afgelopen jaar werd het netwerk verder versterkt en hebben veel dealers hun bedrijven intern verbeterd en voorzien van de nieuwe Visual Identity van Mazda, om mee te gaan met de kwaliteitsslag die het merk op dit moment aan het maken is. Mazda kent in Nederland thans 36 contractpartners voor de verkoop van nieuwe auto’s, 51 verkooppunten en 22 Erkend Reparateurs.