Mazda Blog

Plug-in hybride: de kosten in beeld

Mazda CX-60

Overstappen naar een 100% elektrische auto is voor sommigen nog een stap te ver. Gelukkig is er een plug-in hybride. Die combineert een conventionele verbrandingsmotor met een elektromotor en accupakket waarmee je langere afstanden volledig elektrisch kan rijden. Maar wat kost een plug-in hybride van Mazda? En met welke andere kosten dien je rekening te houden?

Diverse plug-in hybrides van Mazda

Mazda levert verschillende plug-in hybride modellen, denk aan de CX-60 Plug-in Hybrid en de CX-80 Plug-in Hybrid. Deze twee modellen hebben dezelfde aandrijflijn, bestaande uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 141 kW (191 pk) met 261 Nm aan koppel alsook een 129 kW (175 pk) sterke elektromotor met een koppel van 270 Nm. Dat alles resulteert in een indrukwekkend systeemvermogen van 241 kW (327 pk) met een systeemkoppel van 500 Nm. Dankzij de krachtige aandrijflijn sprint de CX-60 Plug-in Hybrid in slechts 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Bij de CX-80 is dat voor dezelfde sprint 6,8 seconden.

Elektrisch rijden

Dankzij een 17,8 kWh lithium-ion batterij kunnen deze plug-in hybride modellen van Mazda ook grotere afstanden rijden. Voor de CX-60 is dat op een volle lading stroom tot wel 63 kilometer (WLTP)1 en voor de CX-80 is dat 60 kilometer (WLTP)2. Op papier heeft de CX-60 een gemiddeld verbruik van 1,5 l/100 km volgens de WLTP-testnorm, versus 1,6 l/100 km voor de CX-80. Extreem zuinig dus, zo’n plug-in hybride. Helemaal als je de auto zo vaak als mogelijk oplaadt. Via een 3-fase 11 kW-lader duurt het opladen van de batterij van 0 tot 100 procent slechts 2,5 uur.

Prijzen plug-in hybrides

Maar wat zijn nu precies de kosten van zo’n plug-in hybride? De Mazda CX-60 Plug-in Hybrid is in juli 2024 verkrijgbaar vanaf 56.690 euro (fiscale waarde 55.450 euro). De CX-80 Plug-in Hybrid staat al vanaf 62.390 euro (fiscale waarde 61.050 euro) voor de deur. In Nederland is er sprake van BPM-belasting. Die wordt gebaseerd op de CO2-emissie. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Een plug-in hybride heeft een zeer gunstige CO2-emissie waardoor je bijzonder weinig aan BPM betaalt.

Gunstige bijtelling

Wat bijtelling betreft zijn de PHEV’s van Mazda heel interessant. De Mazda CX-60 is er vanaf 376 euro op basis van 36,97 procent inkomstenbelasting, exclusief opties. Voor de CX-80 geldt een bijtelling – volgens dezelfde voorwaarden – vanaf 414 euro.

Korting op de wegenbelasting

Eigenaren van een plug-in hybride profiteren in Nederland in 2024 van 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geldt dan wel alleen voor personenauto’s met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 25 procent. In 2025 betaal je dus 75 procent van het reguliere MRB-tarief. Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt het MRB-voordeel voor plug-in hybrides. Vanaf dan betaal je dus het volledige tarief.

Kosten opladen

De kosten om een plug-in hybride op te laden zijn enorm variabel. Het ligt namelijk vooral aan de locatie waar je de auto oplaadt. Doe je dat thuis, dan is dat veruit goedkoper. Helemaal in combinatie met zonnepanelen. Als de zon schijnt, is het zelfs mogelijk om de accu gratis op te laden. Zonder zonnepanelen hangt de prijs per kWh sterk af van je eigen energiecontract. Reken op ongeveer 0,32 eurocent per kWh. De batterij van de CX-60 of CX-80 volledig opladen van 0 tot 100% kost dan 5,70 euro.

Uiteraard is thuis laden niet altijd mogelijk. Dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal (11 kW) of snellader. Bij een openbare laadpaal varieert het tarief tussen de 0,35 en 0,62 eurocent per kWh. In dat laatste geval betaal je ongeveer 11 euro voor een volle batterij. Bij een snellader zijn de tarieven het hoogst. Gemiddeld betaal je daar 0,70 eurocent per kWh. Omgerekend is dat dus 12,46 euro.

Slim laden

Door slim te laden is het mogelijk om de kosten van het laden sterk te reduceren. Door bijvoorbeeld de auto op te laden op de zaak – het liefst in combinatie met zonnepanelen – is de meeste stroom helemaal gratis. En dat is natuurlijk bijzonder interessant. Alleen als je een langere afstand moet overbruggen, springt dan de benzinemotor bij. Dat is het grote voordeel van een stekkerhybride. De auto brengt je overal en de korte afstanden rijd je volledig elektrisch. Dat is goed voor de portemonnee en voor het milieu.

Meer weten? Bekijk dan de Mazda CX-60 en Mazda CX-80.


1. Mazda CX-60 vanaf € 56.690. Gemiddeld verbruik Mazda CX-60 van 1,5 liter per 100 km / 66,7  km per liter / CO2-uitstoot van 33 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de WLTP-testmethodiek. Genoemde prijzen zijn incl. BPM, BTW en kosten rijklaar maken, excl. metallic/mica lak en opties. Het afgebeelde model kan verschillen van de daadwerkelijke specificaties. Prijswijzigingen zijn voorbehouden. Voor kosten en voorwaarden, raadpleeg www.mazda.nl

2. Mazda CX-80 vanaf € 62.390. Gemiddeld verbruik Mazda CX-80 van 1,6 liter per 100 km / 62,5  km per liter / CO2-uitstoot van 36 g/km. Onder voorbehoud van officiële homologatie. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek. Prijswijzigingen zijn voorbehouden. Voor kosten en voorwaarden, raadpleeg www.mazda.nl.

Mobiele versie afsluiten