Site icoon Mazda Blog

Reviews Mazda6e 2025: wat zegt de media?

De Nederlandse automedia heeft uitgebreid kennis kunnen maken met de volledig nieuwe elektrische Mazda6e, een stijlvol elektrisch model speciaal voor autoliefhebbers die houden van technologie én Japans design. De Mazda6e verschijnt al in augustus in de showroom. Ook belangrijk: wat zijn de bevindingen van de autopers? We zetten alle reviews op een rij.

De Telegraaf/Autovisie

“De Mazda6e is er voor een opmerkelijk aantrekkelijk starttarief van 44.990 euro. Niet veel geld voor een auto van 4,9 meter lang, met een 68,8 kWh LFP-accupakket voor een actieradius van 479 kilometer en snelladen tot 165 kW en voor een 10 tot 80 procent lading in 24 minuten. Geen toonaangevende cijfers, wel concurrerende. Deze auto moet het van zijn gunstige prijs/kwantiteit verhouding hebben.”

Autoweek

“Qua uiterlijk is de nieuwe Mazda6e echt een Mazda. Hier in Europa is de 6e altijd een achterwielaangedreven BEV (batterij-elektrisch dus), verkrijgbaar met twee accupakketten. De Long Range komt met 552 tegen 479 kilometer; inderdaad wat verder dan de standaardversie, maar toch is die goedkopere variant de auto die je moet hebben. De ‘instapper’ heeft namelijk een veel modernere LFP-accu, kan dus straffeloos tot 100 procent worden geladen, biedt alsnog een heel fatsoenlijke actieradius en kan – belangrijk! –  veel sneller snelladen. De Mazda kan dankzij de achterwielaandrijving zijn vermogen goed kwijt, er is veel grip in bochten en de auto accelereert bovengemiddeld vlot. Voor dit geld is het heus een prima aanbieding in dit segment.”

AutoRAI.nl

De grootste breuk met andere Mazda’s zit vanbinnen. Mazda staat bekend om zijn relatief klassieke HMI-layout: veel fysieke knoppen, een draaiknop op de middenconsole en een scherm dat niet aanvoelt als een tablet. De Mazda6e gooit dat overboord. Hier draait alles om rust, ruimte en digitaal gemak. Met een breedte van 1.890 mm (2.156 mm inclusief spiegels) en een wielbasis van 2.895 mm is de Mazda6e een ruime auto. Voorin meet de beenruimte 1.074 mm, achterin 921 mm – prima voor volwassenen met een lengte van 1,85 meter. Ook hoofdruimte en schouderbreedte zijn royaal. Als je een Mazda 6 gewend bent, dan is dit een prima evolutie.

Autozine

Mazda heeft een nieuw begin gemaakt met de 6e. Het eindproduct is heel doordacht. Door vast te houden aan de lage bouw, biedt de Mazda6e veel voordelen boven een SUV: een lager verbruik, een eleganter uiterlijk en meer dynamiek. Qua (bagage)ruimte en trekgewicht doet de Mazda6e niet onder voor de gemiddelde SUV. Kortom: de Mazda6e biedt de moderne techniek van de concurrentie aangevuld met het traditionele vakmanschap van Mazda.”

Auto Review

“De Mazda 6 – een traditionele hatchback met grote kofferklep – is een van de mooiste elektrische auto’s. Niet aan alleen het uiterlijk, ook aan het interieur heeft Mazda veel zorg besteed. Puur op basis van zijn looks, zouden we hem zeker op de shortlist zetten als we een grote middenklasser zouden kopen. Jammer dat Mazda alle knoppen op het dashboard heeft verwijderd. Voor de bediening van de ruitenwisser wil je gewoon een hendel. Het comfort is prima voor elkaar, al is het onderstel wat te stevig voor een grote, luxe sedan.”

Rijtesten.nl

“Je hebt twee batterijversies en er zijn ook nog twee uitrustingsniveaus voor de Mazda; Takumi en Takumi Plus. Standaard zit de auto al ongelooflijk uitgebreid in de spullen en heb je eigenlijk alles en meer dan je nodig hebt. Specifiek voor de Takumi Plus zijn het Tan Nappa interieur en het elektrisch bedienbare zonnescherm voor het panoramadak en zwarte hemelbekleding. Maar de Takumi voorziet al in elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming en -ventilatie, het Sony audiosysteem en een complete veiligheidsuitrusting. De Mazda 6e overtuigt door zijn soepele aandrijflijn en complete uitrusting, bovendien heb je over rijbereik en oplaadsnelheid niet te klagen. De 6e doet heel veel dingen goed en mede door zijn flitsende koets is het echt een aanvulling in het straatbeeld.”

InstaAutoVlog

“Mooi zijn de materialen. We zien nappaleder, toepassing van suède en mooie kunststofsoorten. Dat doet echt hoogwaardig aan. Vooral de standaardinhoud is wel een hele scherpe eigenschap van deze Mazda6e. Ook het zitcomfort is uitstekend. Je kan ook goed de zithoek aanpassen en wat extra ondersteuning voor je bovenbenen krijgen. Dat is in combinatie met de vrij lange zitting en goed geprofileerde rugleuning en een goede hoofdsteun een sterke eigenschap van de 6e. Ook is het fijn dat je de zitpositie per bestuurder op kan slaan. De auto weegt 1.928 kg en dat is aan de lage kant in deze klasse. Dat heeft Mazda goed voor elkaar.”

Autoblog

“Mazda slaat een nieuwe weg in met de volledig elektrische 6e. Een auto die eruitziet alsof ie op de Japanse tekentafel ontstaan is. De auto is redelijk betaalbaar en lekker vormgegeven. Nog een leuk detail: de spoiler die omhoogkomt. Wat ook gaaf is: Mazda gebruikt de achterlichten ook om aan te geven of de auto aan het laden is. Ik vind dat superhandig om te zien of de auto aan het laden is.”

Werner Budding

“Dat interieur: heerlijk, mooi afgewerkt en wat een gave stoelen met dat bruine leer. De mooie materialen: het komt overal in terug. Ik vind die kleuren echt waanzinnig. Het is echt high-end. Er zit ook een soort van sportiviteit in de auto, wat niet ten kosten gaat van het comfort. Hij stuurt lekker, vooral licht en prettig. De stoelen zijn fijn en bieden goed zitcomfort. Qua betrokkenheid bij het rijden is het echt een fijne auto.”

EV Update

“Laten we eens beginnen met de looks van de 6e, want man, wat ziet hij er goed uit. We hebben nog niemand gehoord die ‘m niet mooi vindt. Het is overduidelijk een Mazda. De chroomkleurige rand die bij andere Mazda-modellen rond de grille loopt, bestaat bij de 6e uit led-sfeerverlichting. Ook aan de achterkant zie je duidelijk dat je met een Mazda te maken hebt. De ronde vormen van de achterlichten doen vooral denken aan de Mazda 3 en met een beetje fantasie, op die van de RX-7. Tijd om in te stappen. Ondanks dat het om een ‘pilot-productie’ gaat, voelt de 6e degelijk aan. Bijvoorbeeld wanneer je de deur dichtgooit. De eerste kilometers rijden we over de snelweg. We rijden 130 km/u (en soms iets harder) en het blijft opvallend stil in het interieur. Bijna geen windgeruis en ook het geluid van de banden dringt minimaal door. Een dikke plus dus. De nieuwe Mazda 6e is vooral een auto die je in eerste instantie inpakt met zijn looks. Dat zal voor veel potentiële kopers reden genoeg zijn om de Japanner op hun verlanglijstje te zetten. Kijk je voorbij die looks, dan zit je ook nog steeds goed. De specificaties van de aandrijflijn zijn niet uitzonderlijk, maar wel voldoende en de bouwkwaliteit lijkt goed voor elkaar.”

TopGear Nederland

“De besturing is licht en vriendelijk en er is een functie die Comfort Stop heet, die de auto een klein stukje gecontroleerd door laat rollen als je tot stilstand komt zodat je passagiers geen schokje ervaren. Het interieur is een fijne verblijfplek. Er is bijna geen herrie van buiten waarneembaar – als je al wat hoort, komt het van het wegdek, niet van de rijwind. De gebruikte metalen accenten zijn naar onze smaak iets te glimmend, maar verder is het genieten van de fraaie vormgeving, dito afwerking, zacht aanvoelend alcantara en riante ruimte. De achterbank staat gekanteld, zoals bij veel EV’s met accu’s in de vloer. Beenruimte is er zat.”

Mobiele versie afsluiten