In het drukke C-segment is het belangrijk om op te vallen, door middel van design, rijgedrag of een combinatie daarvan. Bij de nieuwe Mazda3 is vooral gekozen om te onderscheiden op het gebied van design. Wat zijn de ervaringen van de pers? Peter Hilhorst van Autovisie testte de nieuwe Mazda3 hatchback, en gaf onder andere zijn mening over het nieuwe design.
“Die grote C-stijl, de lage daklijn, voor sommigen een misschien wat ingewikkeld design. Maar in totaliteit en zeker de achterkant, vind ik het echt een gave auto.”
Dynamisch design
Het dynamische design valt gelijk op, de wing onder de grille, agressieve koplampen, en de aanwezige C-stijl. Dat is wat de nieuwe Mazda3 zo bijzonder en opvallend maakt. Buiten de dynamiek, is het volgens Peter ook een clean design, alles zit op de goede plek.
Interieur
Mazda heeft tijdens het ontwikkelen van het interieur vooral gekeken naar de veiligheid van de bestuurder. Dit is een van de redenen waarom het navigatiesysteem geen touchscreen heeft. Peter kan zich hier in vinden: ‘Mazda maakt gebruik van een centrale knop om het navigatiesysteem mee te bedienen, ik houd daar wel van. Dat touchscreen leidt toch altijd wel een beetje af van de weg.’
“Als bestuurder zit je, we kunnen bijna zeggen zoals vanouds, gewoon goed in de nieuwe Mazda. Zoals we gewend zijn. De hoge middentunnel en de korte versnellingspook zorgen nog eens voor extra comfort tijdens het rijden.”
Hoe stuurt ‘ie?
Volgens Peter Hilhorst weten Mazda’s altijd wat extra’s te brengen; qua sturen, qua rijden, het is altijd net wat sportiever. Verder komt ook naar voren dat de nieuwe Mazda3 goed geïsoleerd is, hij is behoorlijk stil tijdens het rijden. Maar de echte souplesse ligt volgens Autovisie met name in het onderstel, vooral de vering:
“Dat zorgt voor een auto die goed reageert op je input maar ook comfortabel is, en goed oneffenheden weg dempt. Dat is wel goed gedaan.”
Voor de instapprijs van € 27.160 krijg je een zeer royale uitrusting: navigatiesysteem, airconditioning, stadsremsysteem, rijbaan assistent, dode hoek assistent, een compleet audiosysteem, digitaal dashboard, een head-up display.
“Dat zijn allemaal specificaties die zeker niet vanzelfsprekend zijn in dit segment.”
Autovisie is positief te spreken over de nieuwe Mazda3 hatchback, maar zij kijken net als wij, enorm uit naar de komst van de Skyactiv-X motor, en wat deze te bieden heeft.
Hieronder vind je de bijbehorende video.