Rood is niet zomaar een kleur. Als je het natuurkundig bekijkt, is het niet meer dan de weerkaatsing van licht met een golflengte tussen de 600 en 780 nanometer. Sinds mensenheugenis heeft deze kleur als geen ander de verbeelding geprikkeld. Toen onze prehistorische voorouders okersteen vermaalden en met water mixten tot een rode pasta, was het een van de eerste kleurstoffen die door de mens werd gemaakt. Sindsdien heeft rood in allerlei culturen verschillende betekenissen gekregen, van vurige hartstocht en ontembare woede tot koninklijke status, welvaart en geluk. Wat hadden ze allemaal gemeen? Rood werd door de eeuwen geassocieerd met hevige emoties. Diep in ons onderbewustzijn roept het sensualiteit, passie en zelfs een gevoel van gevaar op.
Rood in de autowereld
Geen wonder dat de kleur rood in de autowereld van oudsher wordt gebruikt om bij sportauto’s een bepaalde aantrekkingskracht en emotie op te wekken. Rode auto’s worden als sneller en sportiever ervaren, en de bestuurder ervan wordt als een durfal en een rebel gezien. In het rustigere middenklasse segment en bij crossovers is de stevige emotie die rood oproept minder in trek, en zien we vooral neutralere kleuren zoals wit, zwart en grijs. In 2020 was slechts 6,7 procent van de nieuw verkochte auto’s rood. Niet bij Mazda. Bij Mazda is dat percentage 27,2, een stuk hoger dan bij andere merken. Je kunt wel stellen dat Mazda en Mazda fans altijd al een speciale band met de kleur rood hebben. Passie en de emotionele band tussen auto en bestuurder ligt immers besloten in het hart en DNA van het automerk.
Mazda Red
Toen Mazda met de Mazda R360 Coupé de eerste stappen zette in het segment voor personenauto’s, was Mazda Red al een van de kleuren die klanten konden kiezen. Door de jaren heen groeide rood stukje bij beetje uit tot de kenmerkende kleur van de Japanse autofabrikant. Na een aantal decennia heeft de iconische kleur van Mazda al veel verschillende tinten gehad. Dat loopt van het oranjeachtige Sunrise Red van de RX-7 tot het dieprode Burgundy Ice Metallic van de populaire 323- en 626-serie en het heldere, opvallende Classic Red dat speciaal voor de legendarische Mazda MX-5 was bedoeld.
Bij elkaar opgeteld hebben meer dan 100 verschillende kleuren rood de vastberadenheid en passie onderstreept die de grondslag vormt voor Mazda en alle Mazda modellen. Een boodschap die door Mazda fans van over de hele wereld wordt gewaardeerd.
Een nieuwe tijdperk voor rood
De introductie van het Kodo design in 2012 betekende een nieuwe tijdperk voor rood. Deze designtaal wil in een stilstaand object de schoonheid van beweging uitdrukken, door middel van een vloeiende en dynamische vormgeving.
Het designteam elimineerde alle karakteristieke contouren van de zijpanelen van de auto, zodat de vormgeving nu wordt bepaald door het lichtspel. Terwijl zonlicht en schaduwen over de panelen dansen, worden door deze unieke vormgeving steeds andere patronen zichtbaar en wordt de illusie van beweging gewekt, ook als de auto stilstaat.
Om het Kodo design nog meer tot leven te brengen, ontwikkelden de engineers van Mazda de spiksplinternieuwe kleur Soul Red Metallic. Deze levendige en zeer verzadigde tint past perfect bij de nieuwe designtaal.
Soul Red Crystal Metallic
Keiichi Okamoto, een Mazda design expert heeft samen met zijn designteam de kleur verder doorontwikkeld. Als team hadden ze de ambitie om de allermooiste kleur rood van de wereld te ontwikkelen. Een kleur rood die helder is als het licht erop schijnt en donker in de schaduw. Een kleur die zo’n enorme diepte laat zien dat hij bijna doorschijnend lijkt. “Ik wil een dieprode kleur, als het rood van robijnen of rood glas”, zei Okamoto, en dus ging het team aan de slag. In 2017 werd de nieuwe merkkleur tentoongesteld en zag Soul Red Crystal Metallic het licht.
3-Tone lak
Mazda moest een radicaal andere lakprocedure ontwikkelen om deze schitterende en complexe kleur rood mogelijk te maken. Soul Red Crystal Metallic wordt in drie stappen aangebracht. De eerste laklaag in kleur bevat twee soorten aluminiumdeeltjes: één die zeer reflecterend is en één die licht absorbeert. De verspreiding van die schilfers wordt precies aangestuurd om over de hele carrosserie de beste verdeling van licht en donker te verkrijgen. De tweede laag is doorschijnend en bevat een zeer kleurrijk pigment dat de kleurdiepte vergroot, zonder het lichtspel van de onderliggende aluminiumdeeltjes te verstoren. De derde laag is de transparante topcoating die extra glans toevoegt en de carrosserie beschermt tegen weer en wind. Het eindresultaat is een levendige en aantrekkelijke kleur met 20 procent meer verzadiging en 50 procent meer diepte ten opzichte van het oorspronkelijke Soul Red Metallic.
Inherente schoonheid van beweging
Dit effect was alleen mogelijk doordat Mazda zich beperkt tot puur rood. Er is geen oranje, blauw of ander pigment toegevoegd om het magma-rood en de diepe donkere schaduwen van de Mazda merkkleur te creëren.
De kleur stemt daarom perfect overeen met de grondbeginselen van Mazda’s Kodo designfilosofie, die tot doel hebben om de inherente schoonheid van beweging tot uitdrukking te brengen in eenvoudige, expressieve en toch emotionele vormen. Welke kleur leent zich beter om dit te bereiken dan rood, de meest emotionele kleur van allemaal?